NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1622105
V50 2.4 140 hkr -05, stått stilla på annan ort i flera månader med tillkopplad laddare Osram BATTERYcharge 904 OEBCS904. Wifi-styrd 230V timer som slagit på laddaren en natt per vecka i 10 timmar. Har indikationer via energistatistik för timern på att laddaren verkligen startat upp i senaste "state" och att batteriet därför fått laddning, men har ingen helt säker verifiering på detta (en wifi-ansluten voltmeter med av/på hade varit fint men jag har inte lyckats hitta någon). Testade dock med framgång ovanstående setup i någon månad innan jag åkte därifrån senast.

Väl åter på besök: allt dött, batterih-vetet nere på 3V... Upprepade laddningsförsök får upp det till 7V, inte mer. Otroligt mycket strul med att köpa och få hemlevererat nytt batteri. Slutligen nu köpt och installerat nytt batteri, bilen går fint.

Slut på historien? Ja, nästan men inte riktigt. Medan jag satt billös och väntade på ett nytt batteri måste jag erkänna att jag blev frustrerad. I desperation testade jag ett knep jag läst om någonstans för sulfaterade batterier, och släppte batteriet från kanske 2 dm höjd ner i betonggolvet flera gånger. Helt plötsligt gick det att ladda till 11.4 V. Blev avbruten pga leverans av nya batteriet, men kunde inte riktigt få detta ur tankarna, så jag släppte gamla batteriet i backen några gånger till och nu laddar det normalt, batteriladdaren knölar på med uppåt 14.7 V i vinterläge och avbryter till slut och rapporterar att batteriet är fulladdat. Tjusiga multimetern har naturligtvis slut på sitt interna batteri (!) så jag har ännu inte på tillförlitligt sätt kunnat mäta spänningen, men Osram-laddaren rapporterar 13.0 V direkt efter avslutad laddning. Vem vet, kanske fungerar gamla bilbatteriet nu men jag kommer aldrig att lita på det. Fast - vad var det som hände? Var det någon beläggning på blyplattorna? Hur kunde det ske? Är metoden att släppa batteriet i backen verkligen lämplig? Förslag på bättre laddningslösningar (vill inte ha 230 V ut till bilen dygnet runt)? Har i efterhand funderat på om laddaren pga fulladdning slagit av så att senaste "state" skiftats till "off" och att den därför vid nästa påslag inte laddat men det motsägs av energistatististiken samt av det faktum att det verkade fungera i någon månad innan jag åkte senast. Tacksam för all input.
#1622121
Det är ingen nyhet att misshandla gamla batterier. När jag började med bilar (mitten på 60-talet) så var det "allmänt känt" att man skulle rulla batterierna på mjukt underlag (typ gräsmatta). Alla bly batterier sulfaterar, det är när materialet i "plattorna"lossnar och lägger sig på botten i batteriet. När "sörjan" når upp till underdelen an cellerna blir det "överslag" mellan plttorna ( plus och minus plattor) och batteriet börjar urladda sig själv. Till sist blir det typ kortslutning. Innan dess så kan man hjälpa batteriet genom att rulla runt det eller skaka om de. Vi gjorde då ibland att vi tömde ut syran och hälde på ny. Du får aldrig full effekt på batteriet igen, men du kan förlänga livslängden. Inget som görs idag, eller rekommenderas att göras idag. Men det fungerar........
#1622123
Ja, det är nog ett gammalt trick, det var den känslan jag hade. Har aldrig testat det förut, men eftersom hemleveransen dröjde tänkte jag att jag inte hade något att förlora.

Det lustiga är att jag "mätte" idag, efter att batteriet fått vila över natten. Måste ff köpa ett 9V batteri till multimetern så mätningen fick göras med batteriladdaren i avstängt läge. Den rapporterar dock 12.7 V, dvs i princip samma värde som ett fulladdat friskt blybatteri ska ha efter vila. Lite festligt om batteriet faktiskt har tagit sig. Kommer aldrig att montera det igen men det kan vara bra att ha i skuffen som reserv.
#1622125
vafförärdetpådetteviset skrev: Idag, 12:10 Den rapporterar dock 12.7 V, dvs i princip samma värde som ett fulladdat friskt blybatteri ska ha efter vila.
Tomgångsspänningen säger inget om faktisk kapacitet, du behöver belasta med x ampere under y timmar. Avbryt vid 10.5V då batteriet anses tomt
Skulle förvåna mig om x*y blir mer än några få procent av ursprunglig kapacitet i Ah
#1622126
Japp, håller med, har dock inte haft möjlighet att testa eftersom jag har urdåligt med verktyg här (nätt och jämt att jag fick loss batteriet). Man ska väl belasta med en rätt svag glödlampa, 5-10 W, om jag minns rätt. Tror som du vad gäller kapaciteten. Ska se om jag kan leta rätt på grejer så jag kan testa, det vore nästan kul. Bara för att...
#1622135
vafförärdetpådetteviset skrev: Idag, 13:07 ..Man ska väl belasta med en rätt svag glödlampa, 5-10 W, om jag minns rätt.
Jag tror att kapaciteten vanligtvis mäts upp vid 10-timmars urladdning. Dvs med ca 6A.
Men du kan lika gärna använda lägre ström, det tar bara längre tid :-)
Laddar man ur med högre ström än 10-timmarsströmmen så får man ett aningen lägre värde på kapacitet i Ah än det som står på etiketten..
En annan viktig prestandaparameter är hur mycket ström ett batteri kan lämna vid kallstart "CCA". Mäts upp med högt strömuttag under kort tid (30s).
#1622139
vafförärdetpådetteviset skrev: Idag, 19:18 6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog läsa in mig på det där igen.
Det går säkert utmärkt med en 5W lampa.. Mindre brandrisk :-)
Ett nytt 60Ah batteri borde teoretiskt hålla den lysande i 144 timmar.
Men jag tror inte ditt gamla batteri blir så långdraget :-D
Sen behöver man nån pryl som automatiskt bryter urladdningen innan batteriet blir djupurladdat. Sånt är som bekant inte hälsosamt för batterier man är rädd om..

När vi reste med katt för många &a[…]

Programmera bort skiten. Ställer bara till pr[…]

Eftermarknads-HUD till V60 mfl.

Gjorde en beställning igår. Black Week.[…]