- Idag, 05:00
#1622105
V50 2.4 140 hkr -05, stått stilla på annan ort i flera månader med tillkopplad laddare Osram BATTERYcharge 904 OEBCS904. Wifi-styrd 230V timer som slagit på laddaren en natt per vecka i 10 timmar. Har indikationer via energistatistik för timern på att laddaren verkligen startat upp i senaste "state" och att batteriet därför fått laddning, men har ingen helt säker verifiering på detta (en wifi-ansluten voltmeter med av/på hade varit fint men jag har inte lyckats hitta någon). Testade dock med framgång ovanstående setup i någon månad innan jag åkte därifrån senast.
Väl åter på besök: allt dött, batterih-vetet nere på 3V... Upprepade laddningsförsök får upp det till 7V, inte mer. Otroligt mycket strul med att köpa och få hemlevererat nytt batteri. Slutligen nu köpt och installerat nytt batteri, bilen går fint.
Slut på historien? Ja, nästan men inte riktigt. Medan jag satt billös och väntade på ett nytt batteri måste jag erkänna att jag blev frustrerad. I desperation testade jag ett knep jag läst om någonstans för sulfaterade batterier, och släppte batteriet från kanske 2 dm höjd ner i betonggolvet flera gånger. Helt plötsligt gick det att ladda till 11.4 V. Blev avbruten pga leverans av nya batteriet, men kunde inte riktigt få detta ur tankarna, så jag släppte gamla batteriet i backen några gånger till och nu laddar det normalt, batteriladdaren knölar på med uppåt 14.7 V i vinterläge och avbryter till slut och rapporterar att batteriet är fulladdat. Tjusiga multimetern har naturligtvis slut på sitt interna batteri (!) så jag har ännu inte på tillförlitligt sätt kunnat mäta spänningen, men Osram-laddaren rapporterar 13.0 V direkt efter avslutad laddning. Vem vet, kanske fungerar gamla bilbatteriet nu men jag kommer aldrig att lita på det. Fast - vad var det som hände? Var det någon beläggning på blyplattorna? Hur kunde det ske? Är metoden att släppa batteriet i backen verkligen lämplig? Förslag på bättre laddningslösningar (vill inte ha 230 V ut till bilen dygnet runt)? Har i efterhand funderat på om laddaren pga fulladdning slagit av så att senaste "state" skiftats till "off" och att den därför vid nästa påslag inte laddat men det motsägs av energistatististiken samt av det faktum att det verkade fungera i någon månad innan jag åkte senast. Tacksam för all input.
Väl åter på besök: allt dött, batterih-vetet nere på 3V... Upprepade laddningsförsök får upp det till 7V, inte mer. Otroligt mycket strul med att köpa och få hemlevererat nytt batteri. Slutligen nu köpt och installerat nytt batteri, bilen går fint.
Slut på historien? Ja, nästan men inte riktigt. Medan jag satt billös och väntade på ett nytt batteri måste jag erkänna att jag blev frustrerad. I desperation testade jag ett knep jag läst om någonstans för sulfaterade batterier, och släppte batteriet från kanske 2 dm höjd ner i betonggolvet flera gånger. Helt plötsligt gick det att ladda till 11.4 V. Blev avbruten pga leverans av nya batteriet, men kunde inte riktigt få detta ur tankarna, så jag släppte gamla batteriet i backen några gånger till och nu laddar det normalt, batteriladdaren knölar på med uppåt 14.7 V i vinterläge och avbryter till slut och rapporterar att batteriet är fulladdat. Tjusiga multimetern har naturligtvis slut på sitt interna batteri (!) så jag har ännu inte på tillförlitligt sätt kunnat mäta spänningen, men Osram-laddaren rapporterar 13.0 V direkt efter avslutad laddning. Vem vet, kanske fungerar gamla bilbatteriet nu men jag kommer aldrig att lita på det. Fast - vad var det som hände? Var det någon beläggning på blyplattorna? Hur kunde det ske? Är metoden att släppa batteriet i backen verkligen lämplig? Förslag på bättre laddningslösningar (vill inte ha 230 V ut till bilen dygnet runt)? Har i efterhand funderat på om laddaren pga fulladdning slagit av så att senaste "state" skiftats till "off" och att den därför vid nästa påslag inte laddat men det motsägs av energistatististiken samt av det faktum att det verkade fungera i någon månad innan jag åkte senast. Tacksam för all input.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
- By Haren2