Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
När jag monterade krok på min XC70 (nu pratar vi om år 2011, årsmodell 2012) gick den +12 V matning som bara är till när motorn är igång via TRM och den säkring på 40 A som driver den modulen.
Ständig matning +12 V installerades med en separat 15 A säkring, i elcentralen där bak till vänster, till en tråd som inte passerade TRM, utan gick direkt ner till uttaget. Detta finns beskrivet i monteringsanvisningen för dragkroken till en sådan bil, på Volvos tillbehörssida.
apersson850 skrev: tis 25 nov 2025, 09:03 När jag monterade krok på min XC70 (nu pratar vi om år 2011, årsmodell 2012) gick den +12 V matning som bara är till när motorn är igång via TRM och den säkring på 40 A som driver den modulen.
Ständig matning +12 V installerades med en separat 15 A säkring, i elcentralen där bak till vänster, till en tråd som inte passerade TRM, utan gick direkt ner till uttaget. Detta finns beskrivet i monteringsanvisningen för dragkroken till en sådan bil, på Volvos tillbehörssida.
Hittar inte instruktionen för installation av konstantström. Till en V70 MY11, så var det väl 7-poligt som gällde, så konstantström finns väl inte med i instruktionen av den anledningen, gissar jag.

Den sats jag installerar nu är 13-poligt, och en orange kabel ingår i elsatsen. Det måste vara till konstantströmmen.

Ser att det finns en kabel framdragen till säkringsboxen till vänster i bagageutrymmet. Antar att den oranga kabel ska in där (se bild). Antar att man får ta loss säkringsboxen och trycka in kontakten till den oranga kabeln bakifrån på F4. Någon som kan bekräfta? (instruktionsboken kallar iaf F4 för "Släpvagnsuttag 2")

Ingick en 15A säkring i elsatsen, så det stämmer med tidigare inlägg om konstantström.

bild1.jpg
bild1.jpg (109.24 KiB) Visad 103 gånger

bild2.jpg
bild2.jpg (95.14 KiB) Visad 103 gånger
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?