Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1596741
Tjena! Har en v70 2,4d 2007 som jag inte blir klok på.. jag får felkoder

Ecm-8420 Spänningsmatning 2 ”för låg signal”
Ecm-2000 Motortemperaturgivare ”orimlig signal”

Bilen är helt orkeslös och är i ”limp mode” hela tiden.
Har bytt tempgivaren och termostaten, har även bytt tempgivarna på katalysatorn och på partikelfiltret utan någon förbättring. Har även motorservice erfodras och sotfilter fullt i displayen i mätarhuset. Jag har kollat och rengjort alla kontakter även öppnat upp elhärvan från Ecm fram till alla givarna utan att hitta något avbrott, har mätt kontakterna och får ut 5v som man ska ha även Ohm mätt givarna och allt är som det ska. Även elfläkten går hela tiden även om bilen är kall. Skulle göra en manuell renegering av partikelfiltret i vida och mot min förvåning som funkade det och alla givarna visade grader men den avbröts efter 10 min och gick in i limp mode igen, och då visar tempgivaren till katalysatorn-0,04 och trycksensorn till partikelfiltret visar 0. Har provat allt jag kan har helt slut på idéer någon som råkat ut för liknande eller har något tips? Här även bilder på felkoder. Den ena är från vida och den andra är en tjeckisk kopia av vida.
Bilagor
IMG_1804.jpeg
IMG_1804.jpeg (690.28 KiB) Visad 1228 gånger
IMG_1806.jpeg
IMG_1806.jpeg (791.16 KiB) Visad 1228 gånger
IMG_1805.jpeg
IMG_1805.jpeg (788.02 KiB) Visad 1228 gånger
#1621995
Hej, jag har också mer eller mindre samma problem, och undrar om någon av er hittat en lösning?
Jag får följande felkoder:
ECM-2830 Partikelfälla - Felaktig signal
ECM-8420 Spänningsmatning 2 - För låg signal
ECM-2000 Motortemperaturgivare - Orimlig signal

Detta är på en XC90, 2010 med D5244T4 motor.

Edit: Innan problemet uppstod så bytte jag oljenivågivare. Jag hade felkod ”låg signal” på den tidigare. Efter bytet är den felkoden borta, men då dök övriga felkoderna upp som sagt.
Senast redigerad av 2 Erik211, redigerad totalt 0 gång.
#1621998
Dra ur kontakten på temperatursensorn och mät resistansen med multimeter.
Brukar vara ett enkelt NTC-motstånd med förutsägbar resistans.. Men sådana går sönder ibland.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1622000
Här har du länk till resistansvärden som funktion av temperatur, dock för givaren på äldre bensinmotorer.
Rimligen är det ungefär samma även på nyare dieslar..
Larmar elektroniken för "orimligt värde" så är det antagligen avbrott eller kortslutning

viewtopic.php?f=19&t=183075&p=1596055#p1596109
#1622056
Nu har jag testat vidare.
Tack så mycket för tips om tabellen för temperaturgivaren. Jag mätte den och fick rimliga värden (drygt 3 KOhm vid kall motor, ~ 770 Ohm vid "halvvarm" motor", 535 Ohm vid lite mer än "halvvarm" motor. Svårt att komma upp i arbetstemperatur då fläkten gick på högsta hastighet, så kom upp i max kanske 65-70 grader.
Spontant skulle jag säga att tempgivaren är OK.

Jag kopplade bort kontakten från oljenivågivaren. Då försvann felkoderna för partikelfälla, spänningsmatning, och temperatur. Naturligtvis fick jag felkod för oljenivågivaren (konstigt hade det varit annars).
För skojs skull testade jag att koppla in original-givaren för oljenivå (som tidigare gett felkod och som jag bytt). Med den gamla oljenivågivaren så försvann alla felkoder (men då hänger alltså den givaren löst under bilen, ej monterad).

Jag funderar på om den oljenivågivare jag köpte helt enkelt inte är kompatibel med min motor....? Denna är ej original utan köpt från Skruvat. Ändå en dyrare variant från SKV.
Nästa steg bli väl att sätta tillbaka originialgivaren för oljenivå igen och se om den ger felkod när den får olja på sig.

Någon som varit med om liknande? Jag har för dålig kunskap om hur ECM-systemet är uppbyggt för att kunna dra några andra slutsatser än att oljenivågivaren jag köpte få ECM att balla ur. Dock underligt att ingen felkod sattes på just den givaren....
#1622069
Erik211 skrev: Idag, 11:51 Jag funderar på om den oljenivågivare jag köpte helt enkelt inte är kompatibel med min motor.
Har givaren tvåpoligt kablage?
Isåfall ska den antagligen vara elektriskt isolerad från motorblocket.
Skulle det vara kortslutning inne i givaren från matningen till chassie kanske den sänker matningsspänningen även till andra givare. Inte omöjligt att samma 5V-matning inifrån ECM går till flera givare.
Om trepoligt kablage - antagligen +5V, jord och utsignal från givare. Samma sak där, överbelastar givaren matningen så kan andra bli utan drivspänning

Erik211 skrev: Idag, 11:51 då hänger alltså den givaren löst under bilen, ej monterad
Vad händer om du håller givaren mot motorblocket, börjar saker flippa ur då..?
HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]

Om du tar stikket av får du en felkod.. det […]

Kostnad krok

Vad tar Volvo för att montera dragkrok p&ar[…]