Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1596741
Tjena! Har en v70 2,4d 2007 som jag inte blir klok på.. jag får felkoder

Ecm-8420 Spänningsmatning 2 ”för låg signal”
Ecm-2000 Motortemperaturgivare ”orimlig signal”

Bilen är helt orkeslös och är i ”limp mode” hela tiden.
Har bytt tempgivaren och termostaten, har även bytt tempgivarna på katalysatorn och på partikelfiltret utan någon förbättring. Har även motorservice erfodras och sotfilter fullt i displayen i mätarhuset. Jag har kollat och rengjort alla kontakter även öppnat upp elhärvan från Ecm fram till alla givarna utan att hitta något avbrott, har mätt kontakterna och får ut 5v som man ska ha även Ohm mätt givarna och allt är som det ska. Även elfläkten går hela tiden även om bilen är kall. Skulle göra en manuell renegering av partikelfiltret i vida och mot min förvåning som funkade det och alla givarna visade grader men den avbröts efter 10 min och gick in i limp mode igen, och då visar tempgivaren till katalysatorn-0,04 och trycksensorn till partikelfiltret visar 0. Har provat allt jag kan har helt slut på idéer någon som råkat ut för liknande eller har något tips? Här även bilder på felkoder. Den ena är från vida och den andra är en tjeckisk kopia av vida.
Bilagor
IMG_1804.jpeg
IMG_1804.jpeg (690.28 KiB) Visad 882 gånger
IMG_1806.jpeg
IMG_1806.jpeg (791.16 KiB) Visad 882 gånger
IMG_1805.jpeg
IMG_1805.jpeg (788.02 KiB) Visad 882 gånger
#1621995
Hej, jag har också mer eller mindre samma problem, och undrar om någon av er hittat en lösning?
Jag får följande felkoder:
ECM-2830 Partikelfälla - Felaktig signal
ECM-8420 Spänningsmatning 2 - För låg signal
ECM-2000 Motortemperaturgivare - Orimlig signal

Detta är på en XC90, 2010 med D5244T4 motor.

Edit: Innan problemet uppstod så bytte jag oljenivågivare. Jag hade felkod ”låg signal” på den tidigare. Efter bytet är den felkoden borta, men då dök övriga felkoderna upp som sagt.
Senast redigerad av 2 Erik211, redigerad totalt 0 gång.
#1621998
Dra ur kontakten på temperatursensorn och mät resistansen med multimeter.
Brukar vara ett enkelt NTC-motstånd med förutsägbar resistans.. Men sådana går sönder ibland.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1622000
Här har du länk till resistansvärden som funktion av temperatur, dock för givaren på äldre bensinmotorer.
Rimligen är det ungefär samma även på nyare dieslar..
Larmar elektroniken för "orimligt värde" så är det antagligen avbrott eller kortslutning

viewtopic.php?f=19&t=183075&p=1596055#p1596109

Jag har inte provkört Highland, men alla s&au[…]

Halvljus

Silica-gel torkmedel går för övrig[…]

Volvo car UX

Jag säger inte att det nya UXet inte ä[…]

Här har du länk till resistansvärde[…]