Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lånar tråden lite.

Har en V90 T6 2022 som ska ge 350hk.

Motorn ger 252hk och elmotorn 147hk. Hur går den matten ihop. Är som en strypt T8 men vilken enhet sänker effekten?
Lite copy paste kommer här men såhär förklaras det:
Här är en närmare förklaring:
Sammanlagd potential: Bensinmotorn (en 2,0-liters fyrcylindrig motor med både turbo och kompressor) producerar cirka 253 hk, och elmotorn på bakaxeln genererar cirka 145 hk. Om man bara skulle addera dessa siffror rakt av skulle den totala potentiella effekten vara högre (närmare 398 hk/293 kW).
Styrsystemets begränsning: Bilens styrsystem hanterar dock effektuttaget från båda motorerna. Maxeffekten från bensinmotorn och elmotorn uppnås inte vid exakt samma varvtal samtidigt. Systemet begränsar en eller båda motorerna så att den totala kombinerade effekten aldrig överstiger 350 hk.
Optimerad prestanda och effektivitet: Denna begränsning är avsiktlig. Den bidrar till att balansera prestanda, effektivitet, komponenternas livslängd och Volvos interna specifikationer, snarare än att bara maximera toppeffekten. Det gör också att T6-modellen differentieras från den kraftfullare T8 Recharge-varianten, som har en systemeffekt på 455 hk.
Värmaren drivs av högspänning. Har haft min T6 i snart 3 månader och det har gått åt snart halv tank. Den ända gång motorn hoppar igång är om man ökar värmen från 19 till max, gasar mycket eller att batteriet är slut.

Så man kan säga att är batteriet fullt är det bara köra lugnt i 6 mil innan motorn startar.
Finns både eldriven och bränsledriven värmare (min har det sistnämnda). Vet inte om det var under perioden med komponentbrist man monterade in det kanske?

Har dock läst om att det är möjligt att byta till elvärmare med inte allt för stort besvär (allt är relativt förstås).
av KnotVillage
Från 2022 har alla el, gäller Hybrid. Detta pga. miljö. Man ska kunna köra året runt utan bränsle. Dom kom tydligen på att värmaren spyr ut orenade avgaser. Vet inte effekten på eldrivna, dom bränsledrivna är på 5000w och jag tycker dom ger betydlig mer värme men tar längre tid. Nu räcker det att åka 500m innan isen på rutan börjar försvinna.
T8 hybrid snabb utbildning?

Från 2022 har alla el, gäller Hybrid. D[…]

B230e k-jet el/bränslebekymer

Då jag inte har nått mottryck så[…]

V70n D5 EGR Problem

Väcker liv i en gammal tråd då ja[…]

Jag har inte provkört Highland, men alla s&[…]