- För 40 minuter sedan.
#1621967
Lite copy paste kommer här men såhär förklaras det:
Här är en närmare förklaring:
Sammanlagd potential: Bensinmotorn (en 2,0-liters fyrcylindrig motor med både turbo och kompressor) producerar cirka 253 hk, och elmotorn på bakaxeln genererar cirka 145 hk. Om man bara skulle addera dessa siffror rakt av skulle den totala potentiella effekten vara högre (närmare 398 hk/293 kW).
Styrsystemets begränsning: Bilens styrsystem hanterar dock effektuttaget från båda motorerna. Maxeffekten från bensinmotorn och elmotorn uppnås inte vid exakt samma varvtal samtidigt. Systemet begränsar en eller båda motorerna så att den totala kombinerade effekten aldrig överstiger 350 hk.
Optimerad prestanda och effektivitet: Denna begränsning är avsiktlig. Den bidrar till att balansera prestanda, effektivitet, komponenternas livslängd och Volvos interna specifikationer, snarare än att bara maximera toppeffekten. Det gör också att T6-modellen differentieras från den kraftfullare T8 Recharge-varianten, som har en systemeffekt på 455 hk.