NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zoey
Bent skrev: Igår, 14:54 âr linsen bränt, och inta bara smutsig.
Det tar bara 5 min at ta linsen ut.
Om den är bränt, är det vel möjligt at polera den?
Xenon strålkastera är inte just på REA..
Jag försökte få ut projektorn, men den tar emot i öppningen. Kunde däremot rengöra den välvda utsidan och insidan på linsen, alltså den kupolformade delen som får en mjölk färgad hinna, nu är den fin och klar, men reflektorn kommer jag inte åt, vet du hur?
av Zoey
Erik Å skrev: Igår, 15:59
Zoey skrev: Igår, 11:01 ..Antar att fukten i lyktan gjort att värmen från xenonlampan bränt linsen.
Temperaturerna som dyker upp i kyliga Sverige är antagligen ingenting jämfört med de värmeprov Volvo brukar göra i Arizona, väldigt märkligt om linsen skulle bli bränd.. Jag har svårt att tro att fukt skulle göra det varmare.
Om linsen skulle vara av akryl (plast) så kan den kanske ta upp fukt och bli mjölkaktig. Sånt borde försvinna med tiden när fukten avdunstar.
Mer troligt att den är av mineralglas för att tåla värme. Isåfall har den nog bara fått en smutsbeläggning.
Intressant, när jag rengjorde linsen så var det en beläggning i mjölkfärg som jag fick bort, fick använda en smal flaskborste som jag tejpade fast tops på och rengjorde insidan av linsen med den. Utsidan fick jag ta ett långt sugrör och fästa bomull på för att nå överallt. Men reflektorn kommer jag inte åt, förslag?
av Bent
Jag försökte få ut projektorn, men den tar emot i öppningen
OK, jag hade inga problem att få utt linseenheten, däkslet är 18x10cm på min lygta, linseenheten sitter med 3 stk tx25 skruvar, när linsenheten är ute, kommar du lätt till parabolen.
av Zoey
Lyckades plocka ut projektorerna, den ena har beläggningen släppt på, den andra är fin. Men passade på att putsa bort det mjölkiga beläggningen från linserna. För att få ut projektorerna var jag tvungen att såga bort en liten plastbit.
Bilagor
20251206_154004.jpg
20251206_154004.jpg (3.01 MiB) Visad 253 gånger
20251206_154008.jpg
20251206_154008.jpg (2.8 MiB) Visad 253 gånger
20251206_151502.jpg
20251206_151502.jpg (3.17 MiB) Visad 253 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Zoey skrev: Idag, 15:43 Lyckades plocka ut projektorerna, den ena har beläggningen släppt på, den andra är fin.
Menar du reflektorerna?
Finns folk här som har tejpat dåliga reflektorer med aluminiumtejp och kommit igenom besiktningen, men de lär väl inte bli som de en gång var.. aluminiumtejp är ju lite gråmatt på ytan.
Jag har faktiskt tejpat reflektorn i ett dimljus med kromad D-C-fix självhäftande dekorplast.
Lite pyssligt att klippa till "tårtbitar" som funkar på en dubbelkrökt konkav yta. Sen är den folien inte helt spegelblank, man ser lite krusningar i spegelbilden.
Men det blev inte så tokigt iallafall, klart bättre än innan renoveringen. Fortfarande blankt och fint flera år senare :-)
Vet dock inte om de pallar värmen i huvudstrålkastaren, har LED i mina dimljus och använder dem som drl..
d-c-fix.JPG
d-c-fix.JPG (52.24 KiB) Visad 175 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Zoey
Ja, menade reflektorn, plockade ut projektorn efter att ha sågat den lilla svarta plastbiten. Så jag kom åt reflektorn i projektorn 😅
Användarvisningsbild
av Erik Å
Anade att det var så :-D

Trasiga eller kapade plastbitar limmar man ihop med epoxy eller snabblim. Man lägger glasfiber som armering på utsidan och dränker den med lim. Rugga upp plastytorna innan limning med grovt sandpapper.
I brist på glasfiber kan man använda tunt bomullsband. Blir förstås inte lika starkt :-)

Ah, självklart har folk dokumenterat sina försök att renovera strålkastare på tuben :party:
Sök på restore headlight reflector

En del sprayar, en del aluminiumtejpar, andra skickar iväg reflektorn för kromning..
Är skadan på en begränsad del av reflektorn så skulle jag personligen ha tejpad. Antingen med alu-tejp eller d-c-fix
.

.
edit: Jämför precis reflektionsförmågan mellan dc-fix och alu-tejp. DC-fix ger klart överlägsen ljusmängd men ger "spräckligt" ljusmönster pga den krusiga ytan. Ojämnheterna tar nog ut varandra på en större reflektoryta..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Bent
ja, jag har en pre-facelift, men du fik det fixat. :-)
Jag fixade min parabol med aluminiumfolie och kontaktlim, vet inte om det är varmebeständigt.
Aluminiumtajpen är sat på inköplistan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns ju kromtejp avsedd just för bilar, undrar hur pass slät den är :-)
Blir nästan sugen på att beställa på prov. Tejpar ju reflektorer på diverse lampor hemma emellanåt..

https://www.ak24.se/sv/varor/tuning-bil ... p-50mmx10m
Halvljus

Intressant & ser väldigt likt ut "[…]

Volvo car UX

Jag säger inte att det nya UXet inte ä[…]

Här har du länk till resistansvärde[…]

Jag ville bara uppdatera posten och återigen[…]