NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616459
Precis men strålkastaren ska ju helst vara inkopplad, annars ser du inte eventuellt spänningsfall pga dess förbrukning. Och då blir det svårt att mäta..
Ett fultrick jag brukar ta till är att trycka en knappnål genom kabelisoleringen och koppla mätkabeln till nålen.
Men det är inte bra att punktera kabelisoleringen på fuktutsatta partier, kan krypa in fukt som får kopparn att korrodera.

Eller så drar du ur kontakten vid ballasten och mäter i kontakten men kopplar någon typ av last parallellt med multimetern. En gammal strålkastarlampa t.ex.
Bara nåt som drar några ampere vid 12V så att du ser eventuellt spänningsfall orsakat av förhöjd resistans i kablaget :-)
Obelastat blir det säkert full spänning..
av Knutkors
#1616461
Zoey skrev:
Har ingen felkodsläsare.

Problemet startade tidigt i somras.

Jag hade haft ur strålkastaren för att torka ur den över natten på fukt. Dagen efter monterade jag tillbaka strålkastaren och då följande hände.

Vid start av bilen fick jag upp felmeddelande, strålkastarfel, service erfodras (eller något liknande)
Stängde av bilen.
Startade bilen, inget felmeddelande angående strålkastaren, men SRS Airbag felmeddelandet kom istället och har hängt med sedan dess.
Okej.
Såvida du inte rörde något kontaktstycke eller kabel som har med SRS att göra när du demonterade/monterade strålkastaren så bör inte felen svagt ljus och SRS ha med varandra att göra, även om de i tid uppstod i samband med varandra. Strålkastarservice kan stå ibland och försvinner ofta med en omstart.

Men, om du har ett gammalt batteri och det vid tillfället var delvis urladdat, t ex på grund av flera omstarter eller något annat som ansträngt batteriet kring tiden då du demonterade/monterade strålkastaren (t ex tändning, lampor eller dylikt som stått på). Då är jag rädd att du ev fått ett spänningsfall till SRS-systemet vid ett av starttillfällena, vilket kan sätta en felkod i systemet som inte går att radera. Då har du ett arbete framför dig för att åtgärda SRS.
Därför rekommenderar jag dig att försöka få hjälp med att läsa ut felkoder, även om du kommer tillrätta med det svaga ljuset.
Felkodsläsaren måste kunna läsa SRS-systemet.
av Zoey
#1616466
Erik Å skrev: sön 31 aug 2025, 17:17 Precis men strålkastaren ska ju helst vara inkopplad, annars ser du inte eventuellt spänningsfall pga dess förbrukning. Och då blir det svårt att mäta..
Ett fultrick jag brukar ta till är att trycka en knappnål genom kabelisoleringen och koppla mätkabeln till nålen.
Men det är inte bra att punktera kabelisoleringen på fuktutsatta partier, kan krypa in fukt som får kopparn att korrodera.

Eller så drar du ur kontakten vid ballasten och mäter i kontakten men kopplar någon typ av last parallellt med multimetern. En gammal strålkastarlampa t.ex.
Bara nåt som drar några ampere vid 12V så att du ser eventuellt spänningsfall orsakat av förhöjd resistans i kablaget :-)
Obelastat blir det säkert full spänning..
Jordpunkterna verkar vara som dom ska vara av vad jag kunde mäta mig fram till, men precis som du säger så måste ju något belasta samtidigt när jag ska mäta, tänker att jag tar en knappnål och provar med det.
av Zoey
#1616467
Knutkors skrev: sön 31 aug 2025, 17:36
Zoey skrev:
Har ingen felkodsläsare.

Problemet startade tidigt i somras.

Jag hade haft ur strålkastaren för att torka ur den över natten på fukt. Dagen efter monterade jag tillbaka strålkastaren och då följande hände.

Vid start av bilen fick jag upp felmeddelande, strålkastarfel, service erfodras (eller något liknande)
Stängde av bilen.
Startade bilen, inget felmeddelande angående strålkastaren, men SRS Airbag felmeddelandet kom istället och har hängt med sedan dess.
Okej.
Såvida du inte rörde något kontaktstycke eller kabel som har med SRS att göra när du demonterade/monterade strålkastaren så bör inte felen svagt ljus och SRS ha med varandra att göra, även om de i tid uppstod i samband med varandra. Strålkastarservice kan stå ibland och försvinner ofta med en omstart.

Men, om du har ett gammalt batteri och det vid tillfället var delvis urladdat, t ex på grund av flera omstarter eller något annat som ansträngt batteriet kring tiden då du demonterade/monterade strålkastaren (t ex tändning, lampor eller dylikt som stått på). Då är jag rädd att du ev fått ett spänningsfall till SRS-systemet vid ett av starttillfällena, vilket kan sätta en felkod i systemet som inte går att radera. Då har du ett arbete framför dig för att åtgärda SRS.
Därför rekommenderar jag dig att försöka få hjälp med att läsa ut felkoder, även om du kommer tillrätta med det svaga ljuset.
Felkodsläsaren måste kunna läsa SRS-systemet.
Batteriet är okej
Får bli att jag lämnar vidare bilen till Volvo så får dom läsa ut felkoderna
av Zoey
#1621628
Har äntligen haft tid över för att fortsätta felsökningen

Det jag har gjort är följande
Monterat ny xenonlampa
Torkat och tätar strålkastaren
Rengjort kontakterna med från oxid
Rengjort jordpunkterna innanför innerskärmen från oxid, vänster fram, då dom var helt täckta av rost
Men
Innanför skärmen ser jag en styrenhet sitta, en svart sådan, trodde inte det fanns, alltså är den som sitter på strålkastaren en tändare för xenonlampan?
& Då har jag monterat fel lampor?
I instruktionsboken står det att det ska vara D1S lampor. Lite förvirrande.
Det som jag har kvar att byta är så styrenheten, innanför innerskärmen, för om jag förstår det korrekt är det den som omvandlar bilens 12V system till det som krävs för att tända lampan?
av Bent
#1621654
Der sittar en trafo på lampan(D2S) i strålkastarhuset på trafoen står vilken typ lampa, den behöver. Tror inte där är plats til en D1S lampa i strålkasterhuset.
av Zoey
#1621910
Det ska vara D1S

Uppdatering för någon med samma problem så,
Det var inte fel på HCUn, styrdonet innanför vänster framskärm.
Det var inte fel på ballasten
Det var inte fel på xenonlampan
Det var inte fel på kontaktstycket
Det var inte fel på kablage eller jordpunkter

Felet låg i linsen, den är "mjölkig" och släpper inte ut korrekt ljusmängd. Antar att fukten i lyktan gjort att värmen från xenonlampan bränt linsen.

Så behöver en ny strålkastare.
av Bent
#1621922
âr linsen bränt, och inta bara smutsig.
Det tar bara 5 min at ta linsen ut.
Om den är bränt, är det vel möjligt at polera den?
Xenon strålkastera är inte just på REA..
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1621926
Zoey skrev: Idag, 11:01 ..Antar att fukten i lyktan gjort att värmen från xenonlampan bränt linsen.
Temperaturerna som dyker upp i kyliga Sverige är antagligen ingenting jämfört med de värmeprov Volvo brukar göra i Arizona, väldigt märkligt om linsen skulle bli bränd.. Jag har svårt att tro att fukt skulle göra det varmare.
Om linsen skulle vara av akryl (plast) så kan den kanske ta upp fukt och bli mjölkaktig. Sånt borde försvinna med tiden när fukten avdunstar.
Mer troligt att den är av mineralglas för att tåla värme. Isåfall har den nog bara fått en smutsbeläggning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1621927
Finns begagnade strålkastare både med halogen och xenon på skroten, dock oklart skick.

Letar lysen till D2an men det verkar tji att f&ari[…]

Halvljus

Finns begagnade strålkastare både med […]

Nån som har byt helljus lampan h9 halogen ti[…]

Hej. Bara så att du vet, jag använder G[…]