jolla_ skrev:okej kan du förklara lite närmare!skulle verkligen behöva hjälp!!!
hur ska ja trycka den?
står de i servic boken om något laddtryck??
förklara så mycket du kan tack!!
okej.. GRUNDINSTÄLLNING
Använd en manometer för trycksättning av turboaggregat. EN nogrann sådan som visar MYCKET nogrannt mellan t.ex 0- 0,5bar eller 0-1bar för att mäta upp inställningstrycket. inställningstryck. Har du ingen så låna en på lämpligt ställe.
Manometern ska alltid hänga lodrätt vid mätning för att garantera rätt mätvärden. Detta gäller om klockan är glycerinfylld.
Borttagning av värmeskyddsplåt
Ta bort värmeskyddsplåt över turboaggregat. 4 skruvar.
Borttagning av slangen till tryckdosan
Ta bort slangen till tryckdosan (gulmärkt). Slangen ska lossas vid turboreglerventilen.
Lösgör tryckstång
Ta bort hävarmens låsning.
Lösgör tryckstången och lyft den rakt upp.
Anslutning av mätutrustning
Anslut:
-manometern tryckdosans slang.
-tryckregulatorn till manometern. Man använder en tryckregulator för att man endast vill trycka med mycket lågt tryck jämfört med vad kompressorn ger i verkstan.
Anslut tryckluft till tryckregulatorn.
Skruva in tryckregulatorns justerskruv så att manometern visar det
värde som gäller för respektive motor enligt tabell.
30kPa= 0,3 bar, 12,5kPa= 0,125bar
MotorInställningstryck
B5204T 12,5 kPa
B5204T2 12,5 kPa
B5204T3 15 kPa
B5204T3, från årsmodell 199918 kPa
B5204T4 12,5 kPa
B5204T5 12,5 kPa
B5234T 12,5 kPa
B5234T2 30 kPa
B5234T3 30 kPa
B5234T4 12,5 kPa
B5234T4 R-line, från årsmodell 1998 28 kPa
B5234T5 12,5 kPa
B5234T6 30 kPa
B5234T7 12,5 kPa
B5234T8 30 kPa
B5244T2 30 kPa
B5244T3 12,5 kPa
B5254T 12,5 kPa
Tryck wastegateventilens hävarm mot turbohuset.
Wastegateventilen ska vara i stängt läge.
Kontrollera att tryckstången passar på hävarmens tapp.
Justera tryckstången vid behov tills den passar.
Obs! Tryckstången ska vara monterad på hävarmen när låsmuttern lossas eller dras åt.
Vridning av tryckstången skadar membranet i tryckdosan.
Sätt dit låsningen på hävarmen.
Dra fast låsmuttern på tryckstången.
Ta bort mätutrustningen.
Anslut slangen.
Sätt dit värmeskyddsplåten.
Radera eventuella felkoder.
Provkör bilen med ett par fullgasaccelerationer.
Kontrollera därefter att inga felkoder har satts.