Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Morsan
Hej!
Jag har kommit fram till att ständiga stopp med felkod bränsleförsörjning kan vara fel i bränslepumpsrelä. I felanalysen jag hållit på med i ett år har jag redan bytt reläet, placerat under bilen och låtit det sitta kvar där. Spänningen är ok in, men inte ur reläet. Så jag kommer att byta det igen och placera det inne i bilen. På Autodoc finns tre reläer med olika pris. Det jag köpte, som det nu verkar vara fel på, var det billigare - 1400 kr från NTY. De två dyrare från VEMO kostar från 2500 kr till 2700 kr. Är det något i kvaliten som förklarar prisskillnaden? Någon här bland er kunniga som känner till detta?
Morsan
av Morsan
Hasse53 skrev:Vilken årsmodell och vilken motor?
Vilka felkoder och vilken felkodläsare?
2005, T5, Vida, felkod bränsletryck lågt/felaktigt (kommer inte åt exakta koden just nu)

Bytt allt som kan bytas (bränsletrycksgivare, bränslepumpsrelä, bränslefilter, bränslepump(ar), kollat kablage mm och nu har vi landat i att det inte kommer ut någon signal från reläet när vi mäter, trots att det är så gott som nytt (men varit placerat enligt standard under bilen - utsatt läge- och billig modell typ 1500 kr). Enda idėn nu är att byta till en ny, bättre. Därav min fråga vad som skiljer en dyrare från en billigare. Motorn går på tomgång/körning fint i typ 7 min och stannar sen tvärt utan föregående misständningar.
Användarvisningsbild
av Hasse53
En T5:a har två bränslepumpar som sitter i samma plastbytta.
Pump 1 förser motorn med bränsle och styrs av ECU:n via PEM(det som du kallar för relä). PEM är inget relä utan en elektronikenhet som styr varvtalet på pump 1 så att trycket i fuelrailen anpassas efter belastning. PEM:en styrs i sin tur av en PWM signal från ECU:n. PWM= Pulsad signal
Pump 2 tar bränsle från vänster samt höger tankhalva och ser till att plastbyttan är fylld hela tiden.

Om pump 2 inte fungerar får man samma symtom som du beskriver under halv tank, dvs att bränslet i byttan tar slut efter 7 minuter.
Kolla kablage och kontakter så att det inte är avbrott någonstans
av Morsan
Tack för svar!
Under det här året har felen varit intermittenta. Ibland har bilen gått totalt ca 80 mil under en månad utan problem men sen stannat och behövt bärgas. Vi har bytt en detalj och sen har den återigen gått bra, tills det hela upprepat sig. Felen har också ändrat karaktär vartefter vi har bytt den ena delen efter den andra. Från att den stannat efter längre körning efter kortare misständning, och direkt därefter ett flertal gånger gått att starta och köra kanske 300 m innan den stannat på samma sätt igen. Till att den utan misständning stannat tvärt efter kort körning och inte gått att återstarta förrän efter några timmars avsvalning så att vi kunnat åka samma väg tillbaka. Nu senast stannade den tvärt efter ca 7 min tomgångskörning när vi utförde mätningar. Felkoder ECM-2900 (fule pressure-faulty signal) och ECM-290D (fule pressure signal too low). Vi körde därefter pump 2 via VIDA och den fungerar. PEM styr inte ut någon spänning till pump 1 trots att den får PWM-signal från motorstyrenheten och har 12 V matning. Därför tror vi att vi behöver byta PEM.
Missar vi något i vår testning/analys?

Jag har haft både SC815 (från en USA i[…]

Brönslepumpsrelä

Tack för svar! Under det här året […]

Bränslepump relästift 86/1

Det stämmer som du säger - de går […]

BSR optimering???

Nej. Så är/var det icke. Köpa vill[…]