Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, min volvo 240 b200f från 1990 får ej bränsle. Bränslepumparna startar då jag kopplar rak 12volt ström till stift 87/2 men då jag använder relän får den ingen ström. Relän klickar då jag vrider nyckeln till tändläget. Enda felet jag har märkt är på stift 86/1, då jag mäter strömmen mellan stift 86/1 och 85 är volten 12 då nyckeln inte är vriden men då jag vrider nyckeln till tändningsläge så blir volten -10. Jag antar att det är därför som inte bränslepumparna får ström men vet inte hur jag skall åtgärda dethär. Finns det månne någon kortslutning i systemet. Tack i förväg
Det låter som ett fel i tändningslåset, men om allt annat fungerar med tändning på (läge II) så är väl felet i reläet. Dessa är relativt kända för att bråka. Har hört att vissa t o m lägger ett i reserv i handskfacket! Gröna eller vita reläet då, men din sena har väl vita. Youtubern Veterandoktorn gjorde en video på felsökning där vill jag minnas. Så du slipper byta något som är juste.
Bränslepumparna ska inte starta med "tändning på". Först i startmotor läget när motorn går runt. Då skickar vevaxelgivaren signal till boxarna som då jordar bränsle reläet.
Du kan felsöka detta med blinkdosan.
Brönslepumpsrelä

En T5:a har två bränslepumpar som sitte[…]

Bränslepump relästift 86/1

Jodå, min pump (pumpar) hörs tydligt n&[…]

Såg test av Seats (Cupras) motsvarighet till[…]

Är det inte märkligt att det tar så[…]