Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är nog denna tror jag, Elring var tillverkaren (eller de som plockat ihop delarna)
https://www.autodoc.parts/elring/16165430

Ej installerat dock, kom nog fram till att läckaget är nånstans fram på motorn. Huvudmisstänkta är oljestickan eller den ena returen från vevhusventilationen (den var inte rund längre där den kläms runt intaget på blocket så jag tänker det kan läcka där trots jag skruvade åt hårt med slangklämma).

Läckaget verkar inte vara så farligt så jag har levt med det.
Tack, kollar hos autodoc :-)
Det är nog mest vevaxeltätningen som är sliten, efter ynkliga 66k :oops:

Edit: det verkar fortfarande gå att få tag i Volvo original packningssats lite här och där.. artikelnummer 274260
Gruvar mig för att byta, antar att man måste låsa vev- och kamaxlar innan man ens tänker tanken att ta bort remskivan.
Känns lämpligt att göra vid nästa kamremsbyte men det är ju 9000 mil bort :-) Äh, bara tre år..
Oljepumpspackningarna ser ju inte så svåra ut att byta. Om det inte suttit en remskiva och en kamrem i vägen vill säga :-D
Vparts säljer för övrigt nya INA VVT-nav. Men de är inte billiga :-/ Ska kolla upp axialglappet på mitt. Sånt slipper man på 850 :-)

• 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50

Milkostnaden börjar se riktigt trevlig ut n&a[…]

Motorvärme

Jag hade tidigare en V50 D2 och när värm[…]

Spolarvätskeläckage

Kan pumpen ha varit frusen när säkringen[…]

Oljepumpspackningarna ser ju inte så sv&arin[…]