Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hellmaaaan
#1620527
lennarte skrev: tor 06 nov 2025, 11:48 Har du provar att testa blinkdosan?? Även kontrollfunktionerna 2 och 3?? Då kollar den funktionen på en del ingående delar
20251106_114446.jpg
Okej ikväll har jag varit i garaget och provat jag började med att lägga slangklämmor på alla slangar vid insug och då började den gå lite bättre.
Provade felkoder ända jag fick var 2-2-3 alltså något med tomgångsventilen, provade rengöra den var inte alls smutsig. Testade med ett 12 v batteri och den öppnade och stängde fint. Men hur jag än försöker får jag ej bort den där jävla felkoden.
Och vill tillägga att om man drar ur stöpslen till tomgångsventilen blir det ingen skillnad. Samma gäller lufttempmätaren.
När man startar bilen går den runt 800 varv. Sen ibland kan den gå en stund så sjunker de till ca 500 varv och om man varvar ur den då så går den på ca 1000 varv en stund för att sen sjunka till 500 igen. Provade mäta volten vid tomgångsmotor kablarna och där kom det ca 1,2 volt bara. Provade mäta ohmen på tomgångsmotorn och de va 8 Ω så den borde ju vara iskick.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1620528
Detta är för LH2.4, men det är samma (?) Tomgångsmotor
2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.
av Hellmaaaan
#1621142
lennarte skrev: lör 08 nov 2025, 06:33 Detta är för LH2.4, men det är samma (?) Tomgångsmotor
2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.
Okej försöker igen.
Ikväll var jag ute o fixade på bilen allt småpill. Sen åkte jag ut o körde, sladdade lite varvade ganska mycket och bilen går jävlig bra på höga varv men i lägre varv kanske 1500-2500 känns den ganska så trött.
När den står på tomgång och man gasar så e de som att den kanske bluddrar till liite men bara lite inte mycket alls. Har bytt stift. Men dedär med tomgången betyder 223 att det förmodligen är något kabelbrott eller dålig kontakt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1621148
Du får A mäta tomgångsmotorn. Lite bökigt att koppla in, men dom flesta (även billiga) multimetrar mäter så här låga strömstyrkor.
av Hellmaaaan
#1621329
lennarte skrev: tor 20 nov 2025, 07:25 Du får A mäta tomgångsmotorn. Lite bökigt att koppla in, men dom flesta (även billiga) multimetrar mäter så här låga strömstyrkor.
Hej har nytt problem märkte att bilen bara går på 3 av 4 burkar. Spridaren sprutar inte bränsle. Har provat byta om kablarna utan framgång har provat flytta spridaren från 4e till 3e cylindern och då gick den på 4e men inte på 3e så bytte spridare utan förbättring. Bytte spridare 3 ggr till utan förbättring vad fan kan felet vara.
Hög CO diesel D2

Spridare kan ge detta om någon står oc[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Du får A mäta tomgångsmotorn. L[…]

Jahapp, idag återkom problemet med bakluckan[…]

Är det denna?