Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1621123
Tja, Volvo-göbbar....

Jag letade länge i kategorierna, hittade ingen direkt passande, så det fick bli den allmänna.

De flesta har väl fångat upp de senaste nyheterna om äldre dieselfordon, det verkar som att det snart är skottpengar på dem. Svensk Bilprovnings "hällbarhetsansvarig" ( en kvinna såklart...), är ivrig att sätta dit äldre dieslar med förfinade mätmetoder framöver, https://www.blocket.se/bilguiden/besikt ... ieselbilar

Är detta piken på en panikslagen "klimatalarmism", som fokuserar på helt fel saker, i helt fel del av världen, är det det något vi vanliga bilister ska komma att drabbas av framöver? AB hade en poster om att "50000 äldre dieselbilar hotas att skrotas inom kort", i en mataffär jag besökte idag. Efter lite surfning på deras sida, hittade jag inte artikeln, så strunt samma.

Min slutsats: EU-politikerna ( om de svenska), behöver nya syndabockar att hetsa mot, när hela klimatbluffen håller på att tappa fästet och trovärdigheten, vad tror ni andra?
#1621124
Idag underkänns färre än 0,05 procent av dieselbilarna vid miljökontrollen.

När samma regler implementerades i Tyskland gick andelen underkända från 0,7 till 4,7 procent. Det torde bli liknande i Sverige.

Så i storleksordningen 95% av dieselbilarna bör även i fortsättningen att bli godkända. Kanske en del lägre eftersom Sverige har en äldre bilpark.

Däremot kommer det att bli besvärligt för alla som kört DPF-delete och pluggat AdBlue.

Det är tydligt att det blir en skärpning av reglerna, men som det ser ut nu tycker jag att det är överdrivet att kalla det för slutet för dieselbilar. Det är "click bait" att prata om utskrotning av dieselbilar. Det skrotas väl kring 150.000 bilar per år i Sverige. Att 50.000 är dieselbilar är nog fullt möjligt. Och många av de äldre bilar som får underkänt på utsläppen kommer nog att skrotas. Det är inte direkt ovanligt på äldre bensinbilar heller, där man redan i dag mäter lite noggrannare.
#1621211
denrullar skrev:Tja, Volvo-göbbar....

Jag letade länge i kategorierna, hittade ingen direkt passande, så det fick bli den allmänna.

De flesta har väl fångat upp de senaste nyheterna om äldre dieselfordon, det verkar som att det snart är skottpengar på dem. Svensk Bilprovnings "hällbarhetsansvarig" ( en kvinna såklart...), är ivrig att sätta dit äldre dieslar med förfinade mätmetoder framöver, https://www.blocket.se/bilguiden/besikt ... ieselbilar

Är detta piken på en panikslagen "klimatalarmism", som fokuserar på helt fel saker, i helt fel del av världen, är det det något vi vanliga bilister ska komma att drabbas av framöver? AB hade en poster om att "50000 äldre dieselbilar hotas att skrotas inom kort", i en mataffär jag besökte idag. Efter lite surfning på deras sida, hittade jag inte artikeln, så strunt samma.

Min slutsats: EU-politikerna ( om de svenska), behöver nya syndabockar att hetsa mot, när hela klimatbluffen håller på att tappa fästet och trovärdigheten, vad tror ni andra?
Vad har du för världsbild egentligen?!

Det enda testet ska syfta till är att kontrollera att bilarna uppfyller de krav som gällde när bilarna byggdes. Ingen som inte fuskat med avgasreningen kommer underkännas.
#1621279
Lövet skrev: Igår, 12:48 Det enda testet ska syfta till är att kontrollera att bilarna uppfyller de krav som gällde när bilarna byggdes.
Verkar inte så.....

Undrar varför det cirkulerar uppgifter överallt i media om att alla bilar kommer mätas mot Euro 6, kommer bli tufft om man tex har en Euro 3, 4 eller 5 att inte få körförbud, Euro 6 nivån är ju bra mycket högre.

"Frågan är var man ska sätta nivån. Det finns olika Euro-standarder. Tyskarna har gått ut hårdast och sätter gränsen vid Euro 6. Det tycker också Bilprovningen är rimligt."

https://carup.se/testa-dieselbilen-for- ... -nu-gratis

Har ju varit varit på nyheterna att man helt enkelt måste skrota Euro 3. 4 och 5 bilar pga att det är på tok för dyrt att bygga om gamla bilar för att nå Euro 6. Man får väl hoppas politikerna taggar ned lite och nöjer sig med vad bilen är reggad som
#1621281
VolvoB20 skrev:"Frågan är var man ska sätta nivån. Det finns olika Euro-standarder. Tyskarna har gått ut hårdast och sätter gränsen vid Euro 6. Det tycker också Bilprovningen är rimligt."
Fast vad menas ens med detta? Finns det någon faktiskt källa mer än vad en ansvarig person på en enskild besiktningsfirma påstås ha sagt till carup? Jag hittar ingenting som styrker ett påstående om att euro4 och euro5 dieslar i Tyskland underkänns om dom inte når upp till euro6 nivå.Däremot så har väl tyskland zoner där som minst euro6 krävs.

Det måste ju finnas någon slags grund till dom påståenden som görs, oavsett hur många sidor som skriver om det.
#1621283
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: Igår, 12:48 Det enda testet ska syfta till är att kontrollera att bilarna uppfyller de krav som gällde när bilarna byggdes.
Verkar inte så.....

Undrar varför det cirkulerar uppgifter överallt i media om att alla bilar kommer mätas mot Euro 6, kommer bli tufft om man tex har en Euro 3, 4 eller 5 att inte få körförbud, Euro 6 nivån är ju bra mycket högre.

"Frågan är var man ska sätta nivån. Det finns olika Euro-standarder. Tyskarna har gått ut hårdast och sätter gränsen vid Euro 6. Det tycker också Bilprovningen är rimligt."

https://carup.se/testa-dieselbilen-for- ... -nu-gratis

Har ju varit varit på nyheterna att man helt enkelt måste skrota Euro 3. 4 och 5 bilar pga att det är på tok för dyrt att bygga om gamla bilar för att nå Euro 6. Man får väl hoppas politikerna taggar ned lite och nöjer sig med vad bilen är reggad som
Det cirkulerar ingenting? Det är samma skitartikel från Carup som hänvisas till hela tiden.

Nu är det spolat iallafall så få[…]

Det enda testet ska syfta till är att kont[…]

Resten gick förvånansvärt nog sm&a[…]

Vart sitter luckan så jag vet vad jag ska ko[…]