Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tja, Volvo-göbbar....

Jag letade länge i kategorierna, hittade ingen direkt passande, så det fick bli den allmänna.

De flesta har väl fångat upp de senaste nyheterna om äldre dieselfordon, det verkar som att det snart är skottpengar på dem. Svensk Bilprovnings "hällbarhetsansvarig" ( en kvinna såklart...), är ivrig att sätta dit äldre dieslar med förfinade mätmetoder framöver, https://www.blocket.se/bilguiden/besikt ... ieselbilar

Är detta piken på en panikslagen "klimatalarmism", som fokuserar på helt fel saker, i helt fel del av världen, är det det något vi vanliga bilister ska komma att drabbas av framöver? AB hade en poster om att "50000 äldre dieselbilar hotas att skrotas inom kort", i en mataffär jag besökte idag. Efter lite surfning på deras sida, hittade jag inte artikeln, så strunt samma.

Min slutsats: EU-politikerna ( om de svenska), behöver nya syndabockar att hetsa mot, när hela klimatbluffen håller på att tappa fästet och trovärdigheten, vad tror ni andra?
Idag underkänns färre än 0,05 procent av dieselbilarna vid miljökontrollen.

När samma regler implementerades i Tyskland gick andelen underkända från 0,7 till 4,7 procent. Det torde bli liknande i Sverige.

Så i storleksordningen 95% av dieselbilarna bör även i fortsättningen att bli godkända. Kanske en del lägre eftersom Sverige har en äldre bilpark.

Däremot kommer det att bli besvärligt för alla som kört DPF-delete och pluggat AdBlue.

Det är tydligt att det blir en skärpning av reglerna, men som det ser ut nu tycker jag att det är överdrivet att kalla det för slutet för dieselbilar. Det är "click bait" att prata om utskrotning av dieselbilar. Det skrotas väl kring 150.000 bilar per år i Sverige. Att 50.000 är dieselbilar är nog fullt möjligt. Och många av de äldre bilar som får underkänt på utsläppen kommer nog att skrotas. Det är inte direkt ovanligt på äldre bensinbilar heller, där man redan i dag mäter lite noggrannare.
Volvo 745 1992 b200f problem

Detta är för LH2.4, men det är sa[…]

snö

Här i Farsta har det under kvällen ocks&[…]

några få procent lär ju inte g&ar[…]