Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
lennarte skrev:Är det chaufförens fel?
Chauffören är ansvarig för fordonet och körningen 100%
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Har alltid haft framhjulsdrivna bilar och trivs med det. Inga problem att ta sig fram i djup snö så länge det inte börjar packa ihop sig under
Förr var det alltid VW1200/1300 eller Saab 96 som alltid framhölls som bästa vinterbilar. Den ena var framhjulsdriven och den andra bakhjulsdriven. Men dom hade två saker gemensamt, tyngden över drivhjulen och höga smala däck. Dom var även ganska släta under. En äldre man ( han var i 40-års åldern) som jobbade på samma ställe då (jag var 15 år) hade en Citroën ID19. Den var också framhjulsdriven med höga smala däck och hade helt slät undersida. Den var helt otrolig, han gled över snödrivorna. Om han fastnade så höjde han upp karossen, backade bilen och tog sats och gasade på och sänkte ner karossen så bilen gled över snödrivan dom en båt.....
Användarvisningsbild
av fjohan82
20FJan skrev: Idag, 14:34 Alla dessa 2+1 ställer nog till en del, blir det stop för en så är det stopp för alla. Förut kunde man ta sig förbi och extrema långvariga köer var inte lika vanligt.
Jag pendlade Västerås-Eskilstuna ca 2003-2008 och kan inte minnas några problem trots ordentligt med snö några ggr iaf. Har alltid haft framhjulsdrivna bilar och trivs med det. Inga problem att ta sig fram i djup snö så länge det inte börjar packa ihop sig under.
Ja ofta går det bra med FWD-bilar och även jag tycker det funkar bra.
Det står dock var och en fritt att själv välja, blir det en elbil nästa gång blir det förmodligen AWD för att få dra med på kroken.
Det går utmärkt att köra från Stockholm ända hit (januari 2022) med framhjulsdrift och dubbfria lågprofildäck från Nokian. :-)

20220105_120148_copy_2016x1512.jpg
20220105_120148_copy_2016x1512.jpg (427.32 KiB) Visad 48 gånger
  • 1
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
Fixat dörruppslag och bucklor...

Hej - försöker skicka dig ett privat med[…]

snö

Alla dessa 2+1 ställer nog till en del, bli[…]