Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Sitter med www.dackonline.se och tittar på sommardäck till barnbarnets Renault Scenic
Beställt....
Himla smidigt, 4 st Nankang Econex NA-1 185/65 R15 (samma som jag har haft på 745-an) med leverans till dörren. Pris, 2107 sek.
PS.
Det har slutat snöa nu.....
Användarvisningsbild
av Allinug
Dags att väcka denna tråd till liv igen. Idag kom det en hel del snö och givetvis blev det kaos i trafiken.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Här i Farsta har det under kvällen också blivit vitt på marken (max en centimeter dock). Ska komma mer inte bara i morgon utan även på fredag och lördag (totalt sju centimeter enligt prognosen, men den kan ju ha fel). Mest ska det komma på fredag. Ska den dagen åka eldriven buss till Farsta Centrum för att handla (har ont i ryggen så jag har lite svårt att röra mig för tillfället), så det lär ju bli spännande att se om bussföraren klarar av halkan). Han som körde i fredags (var nollgradigt då) hade lite problem med både framvagns- och bakvagnssläpp i både kurvor och korsningar. Dessutom är ju inte Farsta särskilt plant.

/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
Här (Halmstad) har det kommit lite hagel som smält och frusit. Ganska halt bitvis, men ingen snö (än). Ska komma lite snö framöver men inga större mängder, det ska dock komma mer med snö i Småland och Skåne.
Just nu när jag skriver detta börjar det komma ner lite snöflingor...... Får se vad det blir av detta.
Användarvisningsbild
av Allinug
Oj, 50 centimeter snö, istället för 5-15 cm i delar av Kalmar län och delar av södra Sverige. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gul- ... 59717ec5c7

Det har kommit mycket i Västmanland också. Iförrgår tog det mig över en timme att köra 5 km runt stan. Det hade varit olyckor både på E18 och andra stora vägar. På TV pratade de om att det var vädret som orsakade olyckorna. Men jag tror att de som körde med sommardäck och de som inte höll avstånd bidrog till seriekrockarna.
av 20FJan
Mycket som jag tycker verkar skevt, var det verkligen sån här trafikkaos direkt vid lite snö förut?
Media: kör saktare, håll er hemma och man hör om extra bandvagnar och bärgare i beredskap.

Hur sakta ska det gå? Det står ju still, när det rullar går det ju knappt i styrfart. Lastbilar behöver fart för att behålla fästet och klara lite drivor och backar. Med lite fart hålls vindrutan ren på bilen och man slipper få snö/is-packade torkare.

Våarför hör man inget om extra beredskap med insatta plogbilar?

Klarar dagens bilar inte av snön eller vad är det som hänt, utvecklingen på 90-talet var ju att fler blev framhjulsdrivna, nu är utvecklingen påväg bakåt med bakhjulsdrift bara för att få bättre styrkänsla och 0-100-tider?
Användarvisningsbild
av lennarte
Här (Halmstad) har inte kommit mer snö. Just nu är det strålande solsken och +- 0°. Varit söder/öster över nu på förmiddagen
i Trönninge (10 km c:a) var det vitt (några cm snö). Körde väg 15 mot Markaryd och vid Skogaby (Öster om Laholm) hade plogbilen kört, 5 - 6 cm snö i terrängen. Sedan ökade snödjupet snabbt så när vi kom till Knäred (c:a 60 km) var där full vinter med c:a 20 cm snö i terrängen och -6°. Vägarna var plogade och saltade, bilen har vinterdäck och 4X4. Så det var en trevlig tripp. Var på Knäreds Kyckling och handlade på deras fabriks försäljning. Himla smidigt, man beställer och betalar på nätet och hämtar på plats.
av Lövet
20FJan skrev:Mycket som jag tycker verkar skevt, var det verkligen sån här trafikkaos direkt vid lite snö förut?
Media: kör saktare, håll er hemma och man hör om extra bandvagnar och bärgare i beredskap.

Hur sakta ska det gå? Det står ju still, när det rullar går det ju knappt i styrfart. Lastbilar behöver fart för att behålla fästet och klara lite drivor och backar. Med lite fart hålls vindrutan ren på bilen och man slipper få snö/is-packade torkare.

Våarför hör man inget om extra beredskap med insatta plogbilar?

Klarar dagens bilar inte av snön eller vad är det som hänt, utvecklingen på 90-talet var ju att fler blev framhjulsdrivna, nu är utvecklingen påväg bakåt med bakhjulsdrift bara för att få bättre styrkänsla och 0-100-tider?
Det var lika illa om inte värre förr. Men då stod inte personer och tog kort och video på varenda händelse så det nådde inte ut på samma sätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Mycket som jag tycker verkar skevt, var det verkligen sån här trafikkaos direkt vid lite snö förut?
Jag tror, "folk" bryr sig inte längre. Det är mycket mer trafik nu. Många pendlar längre till jobben numera. Har jag vinterdäck kan jag ju köra vinter körning utan risk
Eller, jag kan köra jag har ju 4-hjulsdrift.
Det verkar som väldigt få tänker på alla andra som fastnar i snön. Nu senast var det visst en långtradare "med nästan blanka sommardäck" som stoppade en väldigt trafikerad väg". Vems är felet ??? Bilen hade ju lagliga däck, om än slitna. Är det chaufförens fel? Är det Vägverkets fel? Är det polisens fel (dom kunde ju stoppat trafiken?
av 20FJan
Alla dessa 2+1 ställer nog till en del, blir det stop för en så är det stopp för alla. Förut kunde man ta sig förbi och extrema långvariga köer var inte lika vanligt.
Jag pendlade Västerås-Eskilstuna ca 2003-2008 och kan inte minnas några problem trots ordentligt med snö några ggr iaf. Har alltid haft framhjulsdrivna bilar och trivs med det. Inga problem att ta sig fram i djup snö så länge det inte börjar packa ihop sig under.
  • 1
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
OM RYSSEN KOMMER

Putin vill inte ha fred, han vill ha Ukraina.. och[…]

Bricka oljeplugg växellåda

Aha, jag har M46 så då blir det till a[…]

Ja jag funderar på att börja med en urs[…]

snö