Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1620698
Olackade både nu och 1986, så vitt jag kunde se. De gamla var det knappt något kvar av, inga spår av lack och som sagt inte på de nya heller.
#1620699
Tyckte det såg ut som elförzinkade, jämförde mot andra bilder.

Är de obehandlade så är det bäst att lackera ?

Epoxygrund, lack och klarlack, några lager av varje, blir nog bra.
Senast redigerad av 2 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1620703
VolvoNisse skrev:Tyckte det såg ut som elförzinkade, jämförde mot andra bilder.

Är de obehandlade så är det bäst att lackera ?

Epoxygrund, lack och klarlack, några lager av varje, blir nog bra.
Vad är egentligen problemet...
Dom som du nu ska ersätta har ju suttit där minst 30, kanske 40 år. Behöver man verkligen bry sig om hur länge det hålla??? Resten av bilen är säkert borta innan dess ändå.
Min 745-a håller jag igång. Det räcker, har inget behov av att bilen ska se ny ut, eller vara i nyskick. Den gör sitt jobb, funkar dag och vecka ut. Den ser inte ny ut men ör mekaniskt i gott skick. Ska inte ha någon mer bil
Är 73 år nu och räknar ned att kunna köra bil i 10 år till.
Frugan har en nästan ny bil.............
#1620789
Det är naturligtvis upp till var och en vilket skick man vill ha sin bil.

Jag har iallafall valt att renovera min 240 GLT till originalutförande så långt det är möjligt.
Inget som ska köras till det rasar och sedan skrotas.

Bild på bromssköld och grovskydd monterad.
bromssköld.jpg
bromssköld.jpg (218.45 KiB) Visad 1020 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1620798
Tjusigt, som nytt. :-)
Är grovskyddet möjligen tänkt att skydda hjullagret mot vattenstänk?
#1620809
Erik Å skrev:Tjusigt, som nytt. :-)
Är grovskyddet möjligen tänkt att skydda hjullagret mot vattenstänk?
Det är till för att skydda lagret, grovskyddet är en viktig del, finns endast som Volvo originaldel.
Bilar med ABS saknar grovskydd, ABS kransen sitter i navet och givaren sticker in genom bromsskölden.
#1620923
VolvoNisse skrev: fre 14 nov 2025, 09:20 Det är naturligtvis upp till var och en vilket skick man vill ha sin bil.

Jag har iallafall valt att renovera min 240 GLT till originalutförande så långt det är möjligt.
Inget som ska köras till det rasar och sedan skrotas.

Bild på bromssköld och grovskydd monterad.

bromssköld.jpg
Jag tycker inte att det är något fel i det, det är väldigt stiligt. Men är det original skick då??? Dom var ju inte lackerade original.
Jag bytte på min 745-a till Biltemas c:a 2010 när jag bytte bromsskivor (Biltemas) och fick rengöra kuggkransarna för ABS-en. Dom såg likadana ut i våras när jag bytte stötdämpare fram. Dom som satt i var original gasdämpare från 1988 (över 50000 mil). Satte i Biltemas gasdämpare, räknas det som original skick då????? Har Biltemas gasdämpare bak också, där var oljedämpare original. Räknas det som original skick?. Bilen är krockad på höger sida, lite bucklig på bakdörr och framskärm. Det är inte lagat, det är väl då egentligen original skick. Dem är aldrig rörd i karossen och aldrig lackerad.........
Rostskydd S90/V90

Jag behandlade min bils underrede förra &arin[…]

Hej! En spridare på min 960 -91 med gula Bo[…]

Angående mängden olja till växell&[…]

Damask till växelspak S80 -00

Svarar på min egna fråga. Köpte e[…]