Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1620523
Hej,

Vi har nyligen köpt en Volvo v70 2016 T4 som är framhjulsdriven. I samband med service läste vi ut felkoder och fann följande felkod:

P059800 thermostat heater control circuit low

Det finns inga varningslampor i instrumentpanelen, motorn når arbetstemperatur i rätt tempo och kupén blir varm. Detta säger mig att termostaten bör fungera som det ska. Däremot kan jag endast släcka koden med motorn avstäng, men såfort motorn sätts på återkommer felkoden, oavsett varm eller kall motor. Jag vet att termostathus, givare och termostat är en enhet, men vad kan vara fel? Har någon haft liknande fel? Tipps?

Tack för hjälpen!
#1620736
Var sitter den isåfall? Precis som mimeck skriver sitter det en givare i termostathuset även på T4an. Hittar ingen som säljer en "termostatvärmare" till bilen, utan får bra fram termostathus med termostat och givare i en enhet, likt den som syns på bilden.
#1620788
Provade söka på felkoden för Volvo och det jag kommer fram till är att den 4-cylindriga VEA-motorn har en elektronisk kontrollerad termostat som kan ge denna felkod.

Om du har en 5-cylindrig motor som TommyP86 skriver så har inte den lösningen och borde inte få den felkoden.
Om du har tillgång till en annan ODB-läsare. testa om du får en annan felkod.
Jag skulle prova att lossa på kontakten till motorns temperaturgivaren för att se om man får ny felkod och/eller kan nolla din P059800 kod.

Vad har du för motorkod på din bil?
#1620859
Bilen har motorkod: B4204T19. Har en rätt så bra felkodsläsare och exakt samma kod återkommer varje gång.

Så jag förstår detta finns det inget som heter termostatvärmare, utan det är ett termostat hus med termostat och givare i en enhet. Antar därför att felkoden indikerar att givaren är sönder, men det är en enhet därför byte allt. Är detta korrekt?
#1620887
Då har du en bensindriven fyrcylindrig VEA-motor på 2liter och fyra ventiler per cylinder samt turbo.

Vad jag har läst är att det är händer bilar med den motorn fram till årsmodell 2016.
Att motorlampan tänds inte för detta fel. Man vet bara om det om man har läst ut felkoden med en ODB-läsare.
Att man bör byta termostaten snarast, annars kan det i värsta fall bränna termostatkretsen i ECM-modulen.

Se gör det självfilmen hur du byter denna termostat.
40 sekunder in i filmen nämner han om problemen med denna termostat och efter 5 minuter och 11 sekunders demonteringsresa är du framme vid denna termostat.

Ja, vardagligt kör jag specifikt PURE. M&aum[…]

Skulle också tro det är dränering […]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Jag har för mig att du kan köpa den fr[…]

@Rockncity , Går ju även chansa och be[…]