Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vi har nyligen köpt en Volvo v70 2016 T4 som är framhjulsdriven. I samband med service läste vi ut felkoder och fann följande felkod:

P059800 thermostat heater control circuit low

Det finns inga varningslampor i instrumentpanelen, motorn når arbetstemperatur i rätt tempo och kupén blir varm. Detta säger mig att termostaten bör fungera som det ska. Däremot kan jag endast släcka koden med motorn avstäng, men såfort motorn sätts på återkommer felkoden, oavsett varm eller kall motor. Jag vet att termostathus, givare och termostat är en enhet, men vad kan vara fel? Har någon haft liknande fel? Tipps?

Tack för hjälpen!
Var sitter den isåfall? Precis som mimeck skriver sitter det en givare i termostathuset även på T4an. Hittar ingen som säljer en "termostatvärmare" till bilen, utan får bra fram termostathus med termostat och givare i en enhet, likt den som syns på bilden.
Provade söka på felkoden för Volvo och det jag kommer fram till är att den 4-cylindriga VEA-motorn har en elektronisk kontrollerad termostat som kan ge denna felkod.

Om du har en 5-cylindrig motor som TommyP86 skriver så har inte den lösningen och borde inte få den felkoden.
Om du har tillgång till en annan ODB-läsare. testa om du får en annan felkod.
Jag skulle prova att lossa på kontakten till motorns temperaturgivaren för att se om man får ny felkod och/eller kan nolla din P059800 kod.

Vad har du för motorkod på din bil?

Tyvärr visar det sig att 13t snurran ser anno[…]

2.4D startar ej

Hej igen ! För ett par månader sen s&a[…]

Besiktat, mätarställning nu 43246 mil, 8[…]

Det är naturligtvis upp till var och en vilke[…]