Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1620755
Har sedan en vecka tillbaka en Volvo XC70 2.5T 2003 som har gått hur bra som helst tills i går förmiddag, började blåryka för att sedan riktigt bolma ur sig blå/gråaktig rök, dvs från ingenstans började det. I normalfallen så brukar det ju komma smygande oavsett orsak.
Underökning visar att vevhusventilationen verkar fungera som den ska, tändstiften är fina, lite oljekladd i röret mellan turbo och IC men skvallerhålet i IC:n är torrt, så i mina ögon ser det ut att enbart vara på avgassidan vilket väl tyder på at det är själva turbon som gett upp, eller?
Fick underkänt på bilprovningen på hög Co-halt för en vecka sedan, vilket väl var en förvarning om att något obra var på G.
Bilen går i övrigt precis som den gjort tidigare.

Frågor:
- Är tanken på att det är turbon som gett upp riktig, eller ska jag inrikta sig på annat?
- Har en turbo liggande till en 2.4T (tror denna heter TD4HL13T), hur pass stor skillnad är det mot TD4HL14T!? som sitter på min 2.5T, hade det funkat att hänga dit och passar den i så fall rent fysiskt mot grenrör/downpipe osv?
- Om man ska köpa nytt aggregat, var köper man då det till vettigt pris?

Mvh
#1620772
Uteslut allt annat.
1. Testa kylarvätskan för säkerhets skull.
2. Kompressionsprov
3. Syna ventil tätningarna, både insug och avgas.

Möjligen kolla att oljereturen från turbon inte är igensatt, men det borde vara osannolikt.
Släng på din gamla 13T istället, vad är de värsta som kan hända... :P
#1620774
KalleJ skrev:Uteslut allt annat.
1. Testa kylarvätskan för säkerhets skull.
2. Kompressionsprov
3. Syna ventil tätningarna, både insug och avgas.

Möjligen kolla att oljereturen från turbon inte är igensatt, men det borde vara osannolikt.
Släng på din gamla 13T istället, vad är de värsta som kan hända... :P

Kylarvätskan ren men lite mörk. Inget jag har behövt fylla på.
Kompressionen är ej testad. Stiften såg rena ut så jag kände mig nöjd med det.
Syna ventiltätningarna ej gjort, stiften såg rena ut så jag kände mig nöjd med det.

Returledningen kommer att kontrolleras när man byter turbo, massor av jobb att bara kontrollera returen
med tanke på att vinkelväxel och kardan måste demonteras innan man kommer åt..
Slänga på 13t utan att veta säkert om det funkar med både mjuk & hårdvara känns osäkert.. ;)
#1620792
Tyvärr visar det sig att 13t snurran ser annorlunda ut, bla så är "halsen" på trycksidan längre, det hade eventuellt gå att komma runt ifall man även bytte tryckröret men är osäker i detta läget. Vad det gäller ventiltätningarna så är det ju inte så enkelt att kolla dessa utan att riva en massa!?

Förvisso gammal bil så man får ju räkna med att där finns lite att göra, men ett turboras en vecka efter man köpt bilfan är inget kul... Och eftersom det kan dra iväg i pengar så vill jag ju helst vara helt säker på att det är just turbon..

Jag verkar ha ström på startmotorns met[…]

Vet någon var man kan få tag i en &q[…]

Tyvärr visar det sig att 13t snurran ser anno[…]

2.4D startar ej

Hej igen ! För ett par månader sen s&a[…]