Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1620755
Har sedan en vecka tillbaka en Volvo XC70 2.5T 2003 som har gått hur bra som helst tills i går förmiddag, började blåryka för att sedan riktigt bolma ur sig blå/gråaktig rök, dvs från ingenstans började det. I normalfallen så brukar det ju komma smygande oavsett orsak.
Underökning visar att vevhusventilationen verkar fungera som den ska, tändstiften är fina, lite oljekladd i röret mellan turbo och IC men skvallerhålet i IC:n är torrt, så i mina ögon ser det ut att enbart vara på avgassidan vilket väl tyder på at det är själva turbon som gett upp, eller?
Fick underkänt på bilprovningen på hög Co-halt för en vecka sedan, vilket väl var en förvarning om att något obra var på G.
Bilen går i övrigt precis som den gjort tidigare.

Frågor:
- Är tanken på att det är turbon som gett upp riktig, eller ska jag inrikta sig på annat?
- Har en turbo liggande till en 2.4T (tror denna heter TD4HL13T), hur pass stor skillnad är det mot TD4HL14T!? som sitter på min 2.5T, hade det funkat att hänga dit och passar den i så fall rent fysiskt mot grenrör/downpipe osv?
- Om man ska köpa nytt aggregat, var köper man då det till vettigt pris?

Mvh
#1620762
Aeromotors för under 4000kr? Flera alternativ.

https://aeromotors.se/personbilar/volvo ... dare-delar

Annars finns det väl Kina 16/18/19T att få tag på för ungefär samma pengar. Men då får du ju fixa mjukvaran också :-) och eventuellt spridarna.

Hör med grabbarna här de kan säkert hjälpa dig.
https://www.turboshop.se

Attans, får ta tidsmaskinen då :-D N&[…]

Trött volvo 740

Ja den gick bra på tomgång samt att po[…]

Aeromotors för under 4000kr? Flera alternativ[…]

Ska jag byta VVT-DREV?

ska jag byta Vvt-drev och eventuell solenoid d&ar[…]