NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde som jag skrev, fortsatte efter jobbet igår. Dock utan någon framgång :-(
Läst lite mer på nätet, lyckades använda "rätt söktermer" till slut, fick då en mängd med resultat där andra har haft samma problem.
Nyckeln fastnar, skärmar/instrument är "död".
Köper IAF nytt batteri imorgon, då mitt nuvarande har minst en cell som felar.
Ska testa med lite tips jag "plockade upp" vid sök. Bl.a. använda nyckel-bladet och låsa/låsa upp ett antal gånger (5 tror jag det stod).
Sen lite annat rel till immobilizer...
Så långt:
Nytt batteri efter att ha laddat det. Nyckel-bladet och låsa/låsa upp X antal gånger. Hjälpte inte.
Rev och rengjorde CEM igen, denna gång med tryckluft och rengöring för elektronik, då jag senast noterade att det var lite damm som "flög ur" när jag gjorde detta. Utan tryckluft.
Även denna gång såg jag att det fanns damm.
Återmontering sker senare idag, med hopp om att något "nytt" ska ske. Håller tummarna :)
Felsökning fortsätter:
Installerade VIDA efter inköp av dongle från RHTrading vilken anlände i måndags.
Strulade med drivrutiner. Löste det och idag så var det dags för test...
Fick kontakt med bilen vid första försöket, men efter konfiguration av fordon så kom jag inte längre. Meddelande om att tändningen inte var påslagen.
Vred nyckeln (som fortfarande sitter fast) till läge I och II, ingen skillnad.

Började om, VIN inlagt etc. Såg helt ok ut. Men sen börjar det krångla igen. Hittar ingen enhet alls MoongosePro JLR dyker inte upp igen.
Startade om Virtualbox, Win10, VIDA. Nu visar den inte ens Communication tool fältet...

Väljer jag den tidigare konfigurerade bilen i listan så får jag något kommunikations rel felmeddelande...
Startade om dator, Virtualbox etc. Ingen framgång...

Tyvärr så blev mina skärmdumpar inte bra, men gör nytt försök vid tillfälle och ska då se till så jag får bättre skärmdumpar.

Redigerat: Jag tror att jag hittat felet som uppstod efter omstart av datorn. Jag har glämt att köra
modprobe -r kvm_intel
(ja jag kör Linux som "host"). Ny test efter matintag...

Redigerat2:
Så var inte fallet, spelar ingen roll om jag kör modprobe -r kvm_intel
Men fick lite bättre skärmdumpar IAF, även om de inte är 100%'iga
vida1.png
vida1.png (267.32 KiB) Inte visad ännu
vida2.png
vida2.png (305.74 KiB) Inte visad ännu
vida3.png
vida3.png (78.37 KiB) Inte visad ännu
vida4.png
vida4.png (101.03 KiB) Inte visad ännu
Xenon D3S