Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1620588
Hej,
Jag köpte nyligen en XC90 D5 2010, där dieselvärmaren inte fungerar - och så här års skulle det vara väldigt skönt att få igång den. Efter en del felsökande så har jag kommit fram till att problemet är att inte bränslepumpen får någon ström. Om jag kör direktstart parkeringsvärmare så hör man att värmaren startar och går c:a 1 minut, men stängs sedan av. Både fläkt och vattenpump går att starta fint från Vida och ger inga felkoder.
Jag har dock felkod CEM-5F40 (Bränslepump för låg signal) i Vida. Om jag "tvångskör" bränslepumpen i Vida och mäter i bränslepumpens kontakt så har jag ingen spänning där (om jag förstått det rätt så ska det pulsas 12V). Vida visar dock 7Hz puls (jag killgissar att det värdet mäts internt i styrenheten för värmaren?).
Jag testade för säkerhets skull också att hänga på en ny bränslepump, men den är lika död som den gamla.

Min fråga är om någon här vet hur det ser ut på vägen till bränslepumpen? Dvs kommer spänningen direkt från värmarens styrenhet? Eller kommer det någon annanstans ifrån? Finns det någon säkring eller relä på väg till bränslepumpen? (Sjävla värmarens 25A-säkring är hel, och som sagt startar fläkt och vattenpump).

Kanske någon varit med om samma symptom och har tips? Annars är väl nästa steg att riva fronten och mäta vid bränslevärmaren, och sedan följa kabelstam till pumpen (så tips på grejer att kolla innan den operationen är mottages tacksamt :-D )
#1620633
Säkring 4 i motorrummet är gemensam för, Bränslepump tillskottsvärmare, Kylvätskepump tillskottsvärmare samt Tillskottsvärmare.
Och den var hel i ditt fall.

Volvo DTC CEM 5F40
Code: CEM 5F40
Definition:

Electronic Control Unit Hardware Performance - Bias Level Out of Range
Description:

The control module runs the program to detect an internal fault when power up is commanded.
The only requirements are voltage and ground.
This program runs even if the voltage is out of the valid operating range.
The keyless entry control module will set this DTC with symptom byte 39 when the keyless entry control module antenna is activated.
Cause:
The control module has detected an internal malfunction.

Bifogar schema för tillsatsvärmaren.

Där item är
6/35 bränslepump
6/73 kylvätskepump
9/30 Tillsatsvärmare
4/7 Styrenhet, tillsatsvärmare, CPM

Bränslepumpens matning kommer från stift 13 på CPM och går via en överhettningsbrytare i tillsatsvärmaren.
Högst troligen är det den som har löst ut.
XC90 dieselvärmare.png
XC90 dieselvärmare.png (68.44 KiB) Visad 13 gånger

Kör den här tråden som lite mä[…]

Säkring 4 i motorrummet är gemensam f&ou[…]

Igår åkte vinterdäcken på 8[…]

Smäller/bottnar bak v60

Ok är de nått man kan byta själv t[…]