Ohm-mätning mellan stift 2 och 3 (MAF-signalen) cirkus 28,2 KOhm
Ohm-mätning mellan stift 4 och 5 (Temperaturgivaren) cirkus 2,2KOhm, men den säker vara annat värde beroende på temperatur.
Skulle jag kolla om givaren är OK så skulle jag mäta DC-spänningen mellan stift 2 och 3
Se bild nedan där jag mäter spänningen med tändningen på.
Multimetern visar 0,657 VDC och min ODB-läsare 0,66VDC vilket är likvärdigt,
Mätvärdet från ODB-läsaren säger också Mass Air Flow 0 g/s vilket den bör vara om inte motorn är startad.
(samma metod för tempgivaren, mät likspänningen mellan stift 4 och 5, den matchar uppmätt spänning med ODB-läsarens värde)
MAF-sensor i tändningsläge.png (789.21 KiB) Visad 17 gånger
Nästa test med motorn på tomgång.
Multimetern visar 1,539 VDC och min ODB-läsare 1,54 VDC vilket är likvärdigt,
Mätvärdet från ODB-läsaren säger också Mass Air Flow 5,67 g/s
MAF-sensor tomgång.png (973.31 KiB) Visad 17 gånger
Med andra ord.
För luftflöde, högre spänning ger högre mätvärde.
För temperatur, högre spänning ger lägre temperaturvärde.
Slutsatsen på denna serie av luftmassemätare så har den en analog spänningssignal,