PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Chrar
Tog loss växelspak i friläge,får nu omöjligtvis i den.När jag monterade ihop bilen var det inga problem.Försökt se på sprängskiss men blir inte mkt klokare.Kan jag har klantat till det ordentligt?
Låter som att länkaget eller spärrkulan inte hamnat rätt när du monterade ihop det. Det är ganska lätt hänt, speciellt om spaken togs bort i friläge. Kolla att växellänkaget verkligen sitter i neutral läge även nere vid växellådan — ibland kan den hoppa ur position när spaken tas loss.

Om du inte får i någon växel alls kan även fjädern eller styrpinnen under spaken ha hamnat snett. Ta bort damasken och kolla att kulan i spaken ligger rätt i sitt spår. På vissa modeller måste man “centrera” länkaget innan spaken sätts tillbaka, annars blir det som du beskriver.

Du har troligen inte förstört något — det är nog bara en justering eller fel montering i själva spakmekanismen.
Elpriset

Vi går mot månaderna med mest produkti[…]

Det där ser ju bra ut med tanke på hur […]

OK jag har bytt oljan en gång men hade hoppa[…]

Bästa odb2 scanner/dator

Är det full verkstadsfunktionalitet på […]