Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: Idag, 14:20 IX3 har satt ribban nu. Det är en väldigt kompetent bil som det verkar. Volvo lär behöva hålla sig under.
Vi har en rätt svårförståelig TCO-kalkyl där jag arbetar. iX3 gick inte in för mig. Om en sådan med rätt utrustning gått in, då hade nog beställningen redan gått iväg. Jag vill ha lite mer markfrigång än vad i4:an har på nästa bil. Nu väntar jag och ser om EX60 fungerar.

Leverans av iX3 till Sverige rör sig om någon gång till nästa höst som det ser ut nu.
Malmstroem skrev:Vi har en rätt svårförståelig TCO-kalkyl där jag arbetar. iX3 gick inte in för mig.
Don't get me started på HRs egenkonstruerade bilkalyler. Jag jobbar professionellt med det här och det jag får se stundtals är skrämmande. Man bara uppfinner helt egna regler utan rimligt stöd i vad som påverkar restvärde.

"Nej, inga bilar får vara röda här för det har Nettan sagt ger sämre betalt i andra hand."
"Fast vi har 40.000 bilar som visar på att det inte har nån betydelse"
"Men nu har vi bestämt att det är så"

Det finns hur många exempel som helst där man bestämt helt knasiga regler utan något som helst faktastöd egentligen. Ett annat favoritexempel var när ett företag erbjöd 530e men inte i5 som tjänstebil eftersom "BMWs elbilar sticker i ögonen". Tydligen inte hybriderna då som är exakt samma bil...
Suck!
valln skrev:Förhoppningsvis ska också EX60 konkurrera med modell Y och därigenom hålls också priserna nere.
Prismässigt tror jag det blir svårt men det finns ju andra värden. Många är också trötta på Tesla nu. Jag känner rätt många som åker Tesla Y och exakt ingen av dem vill byta till den nya. Inte för att det är nåt jättefel på den men det är för liten skillnad mot den gamla upplevelsemässigt. Sen har vi hela politiken runt Tesla som inte påverkar alla men en hel del.
Vi har som sagt var en något svårförståelig policy. Lägg sedan till Ayvens svarta låda för restvärdesberäkningar till det hela så blir det svårt att gissa vad som går in.

Numera får vi inte välja Tesla. Inte helt säker på varför...

Jag är inte helt främmande på att lösa mitt bilbehov privat. Tesla Y är en kandidat. Grannen bytte just sin gamla Tesla Y till en ny Juniper. Den gamla Y behöver vara rejält billig för att bli attraktiv för mig. I Juniper har mycket av det som irriterade mig åtgärdats.

Det är inte bestämt vad jag ska göra. Det lär bli något som är prissatt på en nivå som passar mig. :-)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Volvo,s laddhybrider drar en del ström och sp[…]

Trasig Renault Scenic

Fick idag bort höger drivaxel. Den är he[…]

Stryk med handen runt hjulen och känn att int[…]

Idag var jag förbi Valostore och kikade p&ari[…]