Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1619188
Har en 960 med automatlåda som inte växlar upp till 4:de växeln.
Tidigare har jag haft fel på hastighetsmätaren som då och då slutade fungera. Då fick jag felkod 2-3-2 vilket betyder Speedometer signal missing, samtidigt som ett blinkande felmeddelande i form av en pil i instrumentpanel dök upp. Hastighetsmätaren byttes mot en fungerande och det blinkande felmeddelandet försvann av sig själv efter att kört en stund. Dock klarade jag inte av att återställa meddelandet i felsignalboxen. Det blev kvar. När det blinkande felmeddelandet fanns kändes det som att elektronikenheten ställde in sig på ett förprogrammerat läge och det gick att köra som precis som vanligt. Efter några dagar med felfri hastighetsmätare, märktes det på morgonen att den inte ville växla upp som vanligt. När jag kom ut på större väg förstod jag att den inte vill växla upp till 4:an (Drive-läget). När jag läser av felkoderna har inga fler tillkommit, men 2-3-2 koden är fortfarande där men inga nya tillkommit. Jag har en felkodslista för automatlådan, och där finns en mängd koder som borde dykt upp. Kan det vara själva styrenheten som ballat ur?
#1619196
Kolla kontakterna på sidan av växellådan, på min S90 hade många av stiften ärgat så dant att det inte gick få isär kontakterna utan att ha sönder ett stift, så jag fick skarva den ledaren bredvid kontakten. Det bästa vore nog att klippa orginalkontakterna och byta dem mot modernare med bättre vädertätning.
#1619197
Börja med att radera felkoder/nolla växellådans styrbox. Du säger inte vilken årsmodell det är, men gissar att det är en pre-facelift från innan -95 och du har tagit ut felkoder med blinkdosa? Isåfall kan du radera koderna med den, instruktion finns att hitta på Google, har det inte exakt i huvudet hur man gör.

Har du en facelift efter 95 har du OBD2 och använder en OBD2-läsare att radera koderna med. Har du ingen sådan kan du bryta batterispänningen i några minuter så tappar boxen minnet (ta av minuspolen från batteriet, eller ta ur säkringen för växellådans styrenhet).

Se om det funkar normalt sen, eller om du får nya felkoder.
#1619209
Svar på första inlägget: Der finns inget ärg i kontakterna, kontakterna för identifiering av lägen från växelväljaren är helt ny då den är utbytt för ett år sedan. Överhuvudtaget är bilen i skick som ny med få mil på sig och kontakter fräscha.
Svar på inlägg två: Det är årsmodell 1993, alltså felsökningsbox med blinkande felkoder. Det går inte att radera det gamla felmeddelande som funnits där sedan tidigare och det har inte kommit in några nya nu med detta nya fel. Jag har felkodlistan för styrenheten (styrbox) till automatlådan, och enligt den finns det nästan ett oändligt antal fel den skall visa om det uppstår något problem, men inga har registreras, kan det vara fel på styrenheten=programvarufel i den?
#1619222
Tappar lådans styrbox hastighetssignalen, som den får via mätarhuset, kommer den basera växlingspunkterna baserat på ingående och utgående axels hastighet. Om hastighetssignalen är intermittent kan lådan bete sig ganska konstigt (erfarenhet från 850). Upplever du att den växlar bra övriga växlar, skillnad på E, W och S? Du kan prova solonoiderna i lådan med läge 4 på blinkdosan. Du kommer höra hur de slår till en efter en.
#1619245
Nu äntligen efter femtielfte försöket raderades de två felkoder som jag hade. Inga nya finns. Har varit ute och kört bilen, men i läge E på programväljaren går 4:de växeln går fortfarande inte in. Provocerar jag körningen händer det ibland att den efter några sekunders acceleration tappar drivningen helt. Släpper jag gasen börjar den driva igen. Kör jag med läge W på väljarknappen uppför den sig normalt med upp- och ned växlingar förutom att den 4:de inte går in. Vad menar du att prova med läge 4 på blinkdosan. Vad är läge 4?
#1619254
Nu fungerar växellådan. Den felfria hastighetsmätaren satt i ett nytt instrument. Jag bytte tillbaka till det gamla instrumentet, och nu fungerar allt. Det måste ha varit något med signalen till styrenheten i alla fall. Exakt vad vet jag inte. Några felkoder fanns inte heller.
#1619283
Bra att det löste sig, som sagt konstig hastighetssignal kan ställa till det. På 850 finns en övergång från att ta hastighetssignal från lådan till ABS:en runt 1995, men vet inte hur det är på 960 för den har ju signal på bakaxeln.

Det jag menade med blinkdosan är att det finns möjlighet att prova komponenter också inte bara läsa felkoder. Tror det heter diagnosfunktion 1,2,3 och 4. Det lättaste är om man har Volvos blå häften, men det går att googla också.
Volvo V70 08 2.4d slö

Bytt: Bränslefilter, trycksensor, regulator, […]

Lådan måste spolas om hela oljemä[…]

Undrar om detta också är svammel fr&[…]

Kan man plocka bort hela paketet och leva med lite[…]