Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 960 med automatlåda som inte växlar upp till 4:de växeln.
Tidigare har jag haft fel på hastighetsmätaren som då och då slutade fungera. Då fick jag felkod 2-3-2 vilket betyder Speedometer signal missing, samtidigt som ett blinkande felmeddelande i form av en pil i instrumentpanel dök upp. Hastighetsmätaren byttes mot en fungerande och det blinkande felmeddelandet försvann av sig själv efter att kört en stund. Dock klarade jag inte av att återställa meddelandet i felsignalboxen. Det blev kvar. När det blinkande felmeddelandet fanns kändes det som att elektronikenheten ställde in sig på ett förprogrammerat läge och det gick att köra som precis som vanligt. Efter några dagar med felfri hastighetsmätare, märktes det på morgonen att den inte ville växla upp som vanligt. När jag kom ut på större väg förstod jag att den inte vill växla upp till 4:an (Drive-läget). När jag läser av felkoderna har inga fler tillkommit, men 2-3-2 koden är fortfarande där men inga nya tillkommit. Jag har en felkodslista för automatlådan, och där finns en mängd koder som borde dykt upp. Kan det vara själva styrenheten som ballat ur?
Kolla kontakterna på sidan av växellådan, på min S90 hade många av stiften ärgat så dant att det inte gick få isär kontakterna utan att ha sönder ett stift, så jag fick skarva den ledaren bredvid kontakten. Det bästa vore nog att klippa orginalkontakterna och byta dem mot modernare med bättre vädertätning.
Börja med att radera felkoder/nolla växellådans styrbox. Du säger inte vilken årsmodell det är, men gissar att det är en pre-facelift från innan -95 och du har tagit ut felkoder med blinkdosa? Isåfall kan du radera koderna med den, instruktion finns att hitta på Google, har det inte exakt i huvudet hur man gör.

Har du en facelift efter 95 har du OBD2 och använder en OBD2-läsare att radera koderna med. Har du ingen sådan kan du bryta batterispänningen i några minuter så tappar boxen minnet (ta av minuspolen från batteriet, eller ta ur säkringen för växellådans styrenhet).

Se om det funkar normalt sen, eller om du får nya felkoder.

För mig söker den om jag håller in[…]

Börja med att radera felkoder/nolla väx[…]

Att dom blinkar på dig har nog inte med inne[…]

Beställ och byt själv du gör det p&[…]