Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Vad som är en bruksbil är olika för alla. Jag tror mig veta att 90% av bilägare enbart har bil för att ta sig från A till B, köra till mataffären. Inte att dra ett skap eller husvagn på 1500 - 2000kg. Möjligen att koppla på ett släp för att ta hem en soffa eller ett kylskåp. Men dagens ungdomar beställer med hemleverans, till och med matkassen!

Så @ apersson850, du tillhör inte dom 90%, utan nog mindre än 1%. Inte fel det heller men håll dig på jorden angående vad som tillhör en bruksbil. Det finns också många som tycker att en elbil klarar deras behov. Andra ska ha diesel som kan dra 2500kg och köra 100 mil utan att behöva stanna.

Jag har klarat mig med en helelbil i tre år utan dragkrok, men det har inneburit att jag fått kalla in en av mina bröder med sin bil som har drag, men ingen luftfjädring. Helelbilen som jag nu beställt kommer att ha dragkrok (1500kg) men ingen luftfjädring. Det behöver jag inte. Visst har jag kört bilar i lyxklassen, t.ex. Mercedes EQS SUV, EQE SUV och liknande. Dessa har haft luftfjädring. Skönt men inget jag behöver. Lägger hellre pengarna på något annat.

Prioriteringar kan man kalla det. :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
EbbevonVolvo skrev:Vad som är en bruksbil är olika för alla.
Det var precis det jag ville få fram. För mig säger bruksbil att det är en bil jag har nytta av. Då ska den också ha sådant som jag har nytta av.
Vilken andel av befolkningen jag utgör vet jag inte. Det är inte heller något jag bryr mig om. Men åtminstone ett tiotal av de jag ofta umgås med har minst ett släpfordon och dragbilar med fyrhjulsdrift. Min XC90 är någonstans i mitten när det gäller bilstorlek där.
av least
Och för mig är vår Polestar 2 med krok en perfekt bruksbil. "Förstebilen" V90 CC har börjat stå still mer och mer...
av Lövet
least skrev:Och för mig är vår Polestar 2 med krok en perfekt bruksbil. "Förstebilen" V90 CC har börjat stå still mer och mer...
Det är ju för att du inte använder bil "på riktigt" ;-)
av least
Lövet skrev: Idag, 12:27
least skrev:Och för mig är vår Polestar 2 med krok en perfekt bruksbil. "Förstebilen" V90 CC har börjat stå still mer och mer...
Sant, men jag kör 50 mil i ett svep med dubbla hästar på kroken. ;)
least skrev:Sant, men jag kör 50 mil i ett svep med dubbla hästar på kroken. ;)
Det är ju fullt tillräckligt. Hur många kWh/mil vill bilen ha när du drar ett sånt släp (för jag antar hästarna står i ett släp)? Hur långt kör du utan att ladda (för det är väl det du menar med "svep") när pållarna inte är med?

Det finns begränsat med information om husvagnar bakom batteribilar, men de test jag faktiskt hittat brukar hamna mellan 10 och 20 mil mellan laddningarna och det känns lite väl omständigt.
Lövet skrev:
Ja, jag använder heller inte bil på ””riktigt”. Verkar bara vara en här som gör det. :-)
Funk skrev:Vad som är en bruksbil verkar skilja, allt som drag och nivåreglering och massivt bagagerum hör till "arbetsfordon" enligt min egen definition.
Ja, är det bruksbil ska den duga när man arbetar också. I mitt fall brukas bilen när jag arbetar ideellt, kör mina egna saker eller håller på med idrottsevenemang. Den brukas även som fritidsbil då den exempelvis får dra husvagn till orienteringstävlingar, där jag ofta hamnar på ytor med utmanande underlag. Så AWD behöver en bruksbil också ha.

Som jag ser definitionen är en bruksbil ett fordon som brukas till att uträtta något med, till skillnad från om man har en nöjesbil som exempelvis en Lamborghini Murcielago eller en Scania 140 (båda varianterna förekommer i bekantskapskretsen). De fordonen körs enbart för nöjes skull, ofta till olika sorters träffar eller liknande.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Följ youtube videon 21:37 som lär in d&a[…]

Bilduppladdning

Halloj jag är relativt ny här och har e[…]

Problem med styrservon

Kärvande topplagring eller brusten fjäde[…]

Hej! Gammal tråd men chansar. Vet någ[…]