Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
Hej,

Bytt kamrem på min V70 2006 2.4 140hk. Var supernoga att ställa den i nolläge enligt de tre markeringarna innan demontering. Har tyvärr inga låsverktyg vilket hade varit det absolut bästa.

Trots att jag gjort det förut så krånglade det med att få på remmen så höll på och krånglade med det ett par gånger innan fick på den. Vid monteringen så rörde sig båda insug och avgasdrev någon centimeter. Flyttade tillbaka till nollmarkering igen och spände spännaren.

Dragit runt motorn säkert 30 varv för hand utan problem och markeringarna hamnar rätt och spännaren håller sig inom rätt läge.

Är dock ändå jäkligt nojig att kammarna hamnat fel, är det lugnt att provstarta den eftersom allt går fritt när drar runt för hand?

Om man råkar flytta dreven som jag gjort någon centimeter , funkar det att vara vrida tillbaka den?

Om det nu inte stämmer,är det enbart dolkar som gäller för att få det ok?
Användarvisningsbild
av Erik Å
hc77 skrev: Idag, 16:17 ..Om man råkar flytta dreven som jag gjort någon centimeter , funkar det att vara vrida tillbaka den?
Så länge man vrider vevaxeln åt rätt håll dvs medurs och alla markeringar stämmer så bör det bli rätt.
Vrider man åt fel håll så går VVT-naven bort från grundläget och då blir det konstigt. Låt bli alltså
Jag har faktiskt aldrig använt tolkar på mina 4 rembyten hittills. Blir idiotförklarad här ibland.. ;-)

Visst har du koll på visaren vid spännaren och hur den ska stå beroende på temperaturen?
Även remspänningen stämmer bara när man vrider åt rätt håll
av hc77
Vevaxeln har inte dragits en millimeter åt fel håll.

Däremot har båda kamdreven flyttas lite förbi markeringarna åt båda håll innan de kom rätt igen. Är lite fundersam just över vvt om man råkat röra insugsdrevet lite förbi åt båda håll innan det kom rätt enligt markering. Drevet rörde sig mot kupén dvs fel håll när remmen skulle på för att jag försökte hålla det i spänn när jag skulle vidare över avgasdrevet osv. Är det kört då om man vridit det moturs någon centimeter?

Spännaren har jag koll på, dock SKF och ser inte riktigt ut som orginal.

Dock lite fundersam, när jag trycker mellan vattenpump-avgasdrev så rör den sig åt höger och flexar tillbaka. Gör jag samma mellan kamdreven rör den sig också åt höger men flexar inte tillbaka på samma vis. Går dock tillbaka direkt när man vrider vevaxeln manuellt. Remmen verkar jämnt spänd när man känner på den runt om.

Räkna med att det krävs avsevärd kr[…]

V90 läggs ner.

Vad som är en bruksbil är olika fö[…]

ingen som vet vart man får tag på mome[…]

Kamremsbyte

Vevaxeln har inte dragits en millimeter åt f[…]