Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
#1619126
Hej,

Bytt kamrem på min V70 2006 2.4 140hk. Var supernoga att ställa den i nolläge enligt de tre markeringarna innan demontering. Har tyvärr inga låsverktyg vilket hade varit det absolut bästa.

Trots att jag gjort det förut så krånglade det med att få på remmen så höll på och krånglade med det ett par gånger innan fick på den. Vid monteringen så rörde sig båda insug och avgasdrev någon centimeter. Flyttade tillbaka till nollmarkering igen och spände spännaren.

Dragit runt motorn säkert 30 varv för hand utan problem och markeringarna hamnar rätt och spännaren håller sig inom rätt läge.

Är dock ändå jäkligt nojig att kammarna hamnat fel, är det lugnt att provstarta den eftersom allt går fritt när drar runt för hand?

Om man råkar flytta dreven som jag gjort någon centimeter , funkar det att vara vrida tillbaka den?

Om det nu inte stämmer,är det enbart dolkar som gäller för att få det ok?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1619130
hc77 skrev: Idag, 16:17 ..Om man råkar flytta dreven som jag gjort någon centimeter , funkar det att vara vrida tillbaka den?
Så länge man vrider vevaxeln åt rätt håll dvs medurs och alla markeringar stämmer så bör det bli rätt.
Vrider man åt fel håll så går VVT-naven bort från grundläget och då blir det konstigt. Låt bli alltså
Jag har faktiskt aldrig använt tolkar på mina 4 rembyten hittills. Blir idiotförklarad här ibland.. ;-)

Visst har du koll på visaren vid spännaren och hur den ska stå beroende på temperaturen?
Även remspänningen stämmer bara när man vrider åt rätt håll
av klacken
#1619131
Gör inget om dom flyttats så länge dom hamnar rätt till slut så är nog bara att starta.

Hej Volvo V70 D4 2013 med 29000 mil på m&au[…]

Det @Malmstroem skriver om olika däcktyper […]

Sådär, då har båda bilarna […]

Kolla alla turboslangar Ev läckage