- Idag, 02:28
#1619026
Hej! Jag har problem med min Volvo 850 T5 och skulle uppskatta lite råd.
Tidigare i veckan fick jag felkod 2-3-2 (Long term fuel trim at idle). Till en början gick bilen bra – ingen större skillnad i effekt, bara att koden dök upp. Jag raderade den, men efter några dagar kom koden tillbaka, och den här gången tappade bilen all kraft under körning och stannade.
Efter det gick den att starta igen, men den gick väldigt ojämnt på tomgång. När jag lade i “D” började hela bilen skaka ännu mer. Senare, efter att jag lät den svalna, slutade den starta helt – den bara krankar, försöker tända till en kort stund på runt 500 rpm, men dör direkt.
Batteriet och bränslepumpen fungerar, och turbon låter som vanligt. När jag kopplade ur MAF-sensorn dog motorn direkt, så jag tror att MAF:en fungerar som den ska.
Jag har kontrollerat den stora insugsslangen ovanför motorblocket – den är klibbig på undersidan men jag ser inga tydliga hål. Jag misstänker att det finns en luftläcka efter MAF, men jag är osäker på om det verkligen kan göra att bilen inte startar alls.
Kan en vakuum- eller insugsläcka verkligen orsaka att motorn dör och sedan inte startar igen?
Och finns det några vanliga slangar eller kopplingar på T5-motorn som brukar spricka och ge just det här felet?
Tack på förhand för all hjälp!
Tidigare i veckan fick jag felkod 2-3-2 (Long term fuel trim at idle). Till en början gick bilen bra – ingen större skillnad i effekt, bara att koden dök upp. Jag raderade den, men efter några dagar kom koden tillbaka, och den här gången tappade bilen all kraft under körning och stannade.
Efter det gick den att starta igen, men den gick väldigt ojämnt på tomgång. När jag lade i “D” började hela bilen skaka ännu mer. Senare, efter att jag lät den svalna, slutade den starta helt – den bara krankar, försöker tända till en kort stund på runt 500 rpm, men dör direkt.
Batteriet och bränslepumpen fungerar, och turbon låter som vanligt. När jag kopplade ur MAF-sensorn dog motorn direkt, så jag tror att MAF:en fungerar som den ska.
Jag har kontrollerat den stora insugsslangen ovanför motorblocket – den är klibbig på undersidan men jag ser inga tydliga hål. Jag misstänker att det finns en luftläcka efter MAF, men jag är osäker på om det verkligen kan göra att bilen inte startar alls.
Kan en vakuum- eller insugsläcka verkligen orsaka att motorn dör och sedan inte startar igen?
Och finns det några vanliga slangar eller kopplingar på T5-motorn som brukar spricka och ge just det här felet?
Tack på förhand för all hjälp!