Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
apersson850 skrev:batteri-, bensin- och dieselbilar i den statistiken fattades var tionde bil.
Gas kanske. Men det tror jag inte, de säljer i princip ingenting alls längre. Definitivt inte var tionde bil. Måste vara nåt annat.

Edit: Om jag tar ut bilar registrerade (personbilar, ej lätta lastbilar) 2025 hittills så ser det ut så här

El
77 691
32, 78 %

Bensin
75 022
31, 66 %

Bensin Alt. drivmedel El
60 284
25, 44 %

Diesel
17 033
7, 19 %

Bensin Alt. drivmedel E85/Etanol
3 995
1, 69 %

Diesel Alt. drivmedel El
2 899
1, 22 %

Diesel Alt. Biodiesel
46
0, 02 %

Vätgas
3
0 %

CNG
3
0 %
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: Idag, 13:17
apersson850 skrev:batteri-, bensin- och dieselbilar i den statistiken fattades var tionde bil.
Gas kanske. Men det tror jag inte, de säljer i princip ingenting alls längre. Definitivt inte var tionde bil. Måste vara nåt annat.

Edit: Om jag tar ut bilar registrerade (personbilar, ej lätta lastbilar) 2025 hittills så ser det ut så här

El
77 691
32, 78 %

Bensin
75 022
31, 66 %

Bensin Alt. drivmedel El
60 284
25, 44 %

Diesel
17 033
7, 19 %

Bensin Alt. drivmedel E85/Etanol
3 995
1, 69 %

Diesel Alt. drivmedel El
2 899
1, 22 %

Diesel Alt. Biodiesel
46
0, 02 %

Vätgas
3
0 %

CNG
3
0 %
Dessa siffror går väl att få där fordonet reggas på privatpersoner (ej företag/leasing)?
av Lövet
fjohan82 skrev:Dessa siffror går väl att få där fordonet reggas på privatpersoner (ej företag/leasing)?
Det går absolut. Det går att skära på nästan vad som helst.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: Idag, 14:27
fjohan82 skrev:Dessa siffror går väl att få där fordonet reggas på privatpersoner (ej företag/leasing)?
Det går absolut. Det går att skära på nästan vad som helst.
Intressant, ska undersökas.
av Lövet
fjohan82 skrev:Intressant, ska undersökas.
Vad söker du? Jag tycker generellt inte det säger så mycket att titta på privatköpare eftersom det är en så liten del av försäljningen av de bilar som oftast diskuteras på det här forumet.
Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider mer än tidigare, enligt antagandet att folk inte alls kör så mycket på el som man skulle kunna tro, eller kanske hoppas på.
Undrar hur det verkligen är? Åtminstone för privata ägare borde det rimligtvis vara så att man gör något för att hålla nere kostnaden, om man nu faktiskt köpt sig en hybrid. Vilket borde innebära att man laddar så mycket man bara kan, för då går det billigare än på bensin. Hybrider laddas ju inte så ofta i snabbladdare, där strömmen kostar mer, utan hemma, där det blir som billigast.

Eller är det företagsbilar där man inte bryr sig så mycket om vad det kostar att köra utan köpte hybriden för att den inrymdes in någon policy eller hade någon önskvärd skattesats eller något annat incitament? Alla kan ju inte gärna ha skaffat en hybrid bara för att man vill ha en XC90 och den numera inte finns i någon annan konfiguration.
av Lövet
apersson850 skrev:Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider mer än tidigare, enligt antagandet att folk inte alls kör så mycket på el som man skulle kunna tro, eller kanske hoppas på.
Undrar hur det verkligen är? Åtminstone för privata ägare borde det rimligtvis vara så att man gör något för att hålla nere kostnaden, om man nu faktiskt köpt sig en hybrid. Vilket borde innebära att man laddar så mycket man bara kan, för då går det billigare än på bensin. Hybrider laddas ju inte så ofta i snabbladdare, där strömmen kostar mer, utan hemma, där det blir som billigast.

Eller är det företagsbilar där man inte bryr sig så mycket om vad det kostar att köra utan köpte hybriden för att den inrymdes in någon policy eller hade någon önskvärd skattesats eller något annat incitament? Alla kan ju inte gärna ha skaffat en hybrid bara för att man vill ha en XC90 och den numera inte finns i någon annan konfiguration.
Det man gör är att utgå från något slags snitt av hur mycket el bilarna i genomsnitt går på. Personligen tycker jag det är fel tankesätt men det är ett EU beslut. Bilen har en viss prestation i körcykeln men ändå straffas den med nåt slags påslag. Det är lite som att bensinbilar skulle räknas upp för att folk i allmänhet inte kör lika sakta som i körcykeln.

De flesta hybrider på vår marknad kommer dock klara sig under 95 gram ändå som är gränsen i det svenska skattesystemet för Malus.

Generellt är det mycket ovanligare i Sverige numera att man köper en hybrid och sen inte laddar den eftersom nedsättningen av förmånsgrundande pris är mycket lägre nu, det finns ingen miljöbonus och ingen nedsättning av förmånsvärdet i%. Det är klart dyrare att åka hybrid idag än för 3 år sen som tjänstebilsåkare. Men som sagt, svenska tjänstebilsregler är inte grunden för ändringen av körcykeln.
Jo, jag vet att beslutet tas inom EU. Jag funderade mer i hur det fungerar i vår verklighet? Sen är det förstås inte säkert att beslutet alls är grundat i någon verklighet. Det kan vara en önskan att förändra verkligheten som är bakgrunden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: Idag, 14:58
fjohan82 skrev:Intressant, ska undersökas.
Vad söker du? Jag tycker generellt inte det säger så mycket att titta på privatköpare eftersom det är en så liten del av försäljningen av de bilar som oftast diskuteras på det här forumet.
Jo men det ger en bild av vad andra likt mig väljer vid privatköp även om det är en liten andel i det stora hela.
Att jämföra en leasingbil man "får" genom företaget som man har under 3 år vilken man kan repa fälgar på och skrapa sönder lacken på i automattvättar utan att det påverkar individen som har bilen är inte riktigt en rättvis jämförelse.
Jag har sett många vanvårdade leasingbilar, säkert du också.
Skulle man vanvårda ett privatköp på liknande sätt skulle det slå direkt mot plånboken när man ska byta in bilen.

Hittills under 2025 får jag det till:
Elbil: 59,94%
Bensinbil: 29,87%
Dieselbil: 10,18%
Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]