Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
Jag har en fullutrustad Xc90 T8 2025 som jag kör. Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan ha så slipper vi låna ut våra Volvos.
Kvalitetskänslan och material i VW kommer du bli besviken på, knappt barnens vill köra den.
AndS skrev: lör 30 aug 2025, 17:55 Men det var trots allt ett SUV stuk på den XC70n, så inte är det en ersättare för V90 ellet CC som vi har.
VW ID7 kombi är en så länge ett mera intressant alternativ utifrån våra önskemål.
Användarvisningsbild
av apersson850
SundanceKid skrev: Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan ha så slipper vi låna ut våra Volvos.
Kvalitetskänslan och material i VW kommer du bli besviken på, knappt barnens vill köra den.
Jag behövde skjuts så jag fick åka ID.4 GTX i 20-30 minuter. I baksätet. Ryggstödet var obekvämt redan innan den tiden gått ut. Det är mer än materialval som haltar i den bilen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
apersson850 skrev: Igår, 07:43
SundanceKid skrev: Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan ha så slipper vi låna ut våra Volvos.
Jag behövde skjuts så jag fick åka ID.4 GTX i 20-30 minuter. I baksätet. Ryggstödet var obekvämt redan innan den tiden gått ut. Det är mer än materialval som haltar i den bilen.
Satt bak i en id 3 i kanske 2 x 4 mil i vintras. Högst obekvämt och trist material, blanka paneler som va repiga på en nästan ny bil. Men den användes tur o retur till jobb mest, det hade jag med kunnat ha den till om de är ”billiga”
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
SundanceKid skrev: tor 09 okt 2025, 19:51 Jag har en fullutrustad Xc90 T8 2025 som jag kör. Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan ha så slipper vi låna ut våra Volvos.
AndS skrev: lör 30 aug 2025, 17:55 Men det var trots allt ett SUV stuk på den XC70n, så inte är det en ersättare för V90 ellet CC som vi har.
VW ID7 kombi är en så länge ett mera intressant alternativ utifrån våra önskemål.
Kommer det inte en vettig ersättare från Volvo till V90cc eller V60cc får man leta sig till andra märken och se vad de kan erbjuda. Kan ju bli en ny diesel igen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
AndS skrev: Igår, 16:54
SundanceKid skrev: tor 09 okt 2025, 19:51 Jag har en fullutrustad Xc90 T8 2025 som jag kör. Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan ha så slipper vi låna ut våra Volvos.
Kommer det inte en vettig ersättare från Volvo till V90cc eller V60cc får man leta sig till andra märken och se vad de kan erbjuda. Kan ju bli en ny diesel igen.
Då blir man hänvisad till andra märken.
Mercedes har både C och E-klass som All-terrain med rena dieselmotorer eller laddhybrid (diesel).
E-klass finns dessutom med 6-cyl diesel (E450d).
av Lövet
fjohan82 skrev:Då blir man hänvisad till andra märken.
Mercedes har både C och E-klass som All-terrain med rena dieselmotorer eller laddhybrid (diesel).
Mycket snack om diesel i vissa kretsar men ingen köper dem längre. En Mercedes E 220d All Terrain börjar på 669 900 kronor. För en trött bullrig dieselbil med 50.000kr i skatt över tre år.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: Idag, 19:20
fjohan82 skrev:Då blir man hänvisad till andra märken.
Mycket snack om diesel i vissa kretsar men ingen köper dem längre. En Mercedes E 220d All Terrain börjar på 669 900 kronor. För en trött bullrig dieselbil med 50.000kr i skatt över tre år.
Ja 220d är ju knappast en raket, däremot är 450d avsevärt piggare (5s till 100 och toppar 250).
Kan tycka att det borde premieras att köa på HVO100 men inte ens där vill styrande (oavsett färg) göra en insats.
Det får vara var och ens behov som får styra, för egen del är jag tveksam till att mitt tålamod under semester med husvagn (500-600 mil) skulle palla täta laddstopp där vagnen flera gånger om dan måste kopplas bort. Man får lägga på några extradagar bara för laddstoppen.
Ja jag vet att det bara är några veckor på sommaren.

Det är knappast lönt att köpa en dyr elbil idag som ska behållas i 10 år när utvecklingen går så snabbt som den gör, den kommer vara en fossil när den ska ersättas och kommer förmodligen vara mindre värd då än vad min V60 är idag.
Jag vr lite sugen på en 300D 4-matic. Skulle kosta nästan 900kr mer i månaden än min gamla V90 D4. Är ju för fan en hel tank och jämfört med den nya Recharge skiljer det nästan 1100kr i månaden. Så kul är det inte att åka Merca. Jag tankar typ var sjätte vecka, med den gamla bilen. Den nya hoppas jag komma ner på 5 gånger per år.
Oljud motorrummet

Metalliskt ljud från motorrummet, vartannan […]

V90 läggs ner.

Tankningarna är ju småpengar jämf&[…]

Lyfta och palla upp V70 2011

En heads up till alla som läser den här […]

Bilen kvittrar då och då

Fjädern till spännrullen låter t[…]