Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1617195
batmac skrev:Ström och genomföring verkar inte så krångligt på våran heller, men signalen verkar man ska ta uppe vid taket, och för att ta loss panelen så måste jag ta bort beslaget för hundgrindarna och nu kom latmasken i mig fram igen :-D
Då har ju xbb en väldigt bekväm (men lite dyr) lösning - ta signalen från OBD trådlöst: https://www.xbb.se/en/xbb-dongle-xbb-powerunit/
#1617202
Lövet skrev:Då har ju xbb en väldigt bekväm (men lite dyr) lösning - ta signalen från OBD trådlöst: https://www.xbb.se/en/xbb-dongle-xbb-powerunit/
Ja den är kanon. Hade det till Teslan och det fungerade klanderfritt. Men då blir det inte en liten billig uppgradering längre, och så mycket är jag inte sugen på att lägga. Speciellt inte nu när den återgår till att vara andrabil inom kort. :-)
#1618789
Jag har ju problemet att bilen "klonkar" i stora ojämnheter så jag får byta ut en sak i taget. Det undre motorfästet var verkligen bedrövligt, det hade helt släpppt från gummit. Övre såg bättre ut men när jag tog en mejsel och bände till så var halva gummit löst. Klockan är mycket så jag får provköra imorgon och återkomma med feedback
IMG_1939.jpeg
IMG_1939.jpeg (2.07 MiB) Visad 661 gånger
Så här ska man inte kunna böja fästet ;)
IMG_1944.jpeg
IMG_1944.jpeg (2.15 MiB) Visad 661 gånger
Fick också mejl om att yttertemperaturgivare är tillbaka i lager på VPARTS. Får se om jag orkar ta tag i det också. Den fungerar varannan dag ungefär.
#1618822
Nu har jag provkört och en del klonkande är borta men inte allt. Risken finns nog att nån länkarm behöver bytas, det knakar nåt hemskt när man höjer upp bilen på domkraft. Ljudet som är kvar låter dock som fjäderbenslagringar men de byttes ju för 1 år sen. Visst är väl Biltemas grejer inte alltid toppen men 1 år måste de väl hålla? Osugen på att plocka av fjäderben igen, det är ett elände.

MEN - bilen blev MYCKET trevligare att växla. Det är stor skillnad på känslan i spaken. Bilen känns också mjukare i ratten på nåt sätt. Det senare kan ju vara placebo men det känns bra iaf.
#1618853
Om ljudet uppstår när du hissar upp den borde det väl gå att lokalisera var det kommer ifrån?

Jag bytte fjäderbenslagringar på min S60 för 3-4 år sedan (SKF), jag har inget missljud nu men på senaste besiktningen i somras sa han att de "var på gång".
#1618871
MartinS skrev:Om ljudet uppstår när du hissar upp den borde det väl gå att lokalisera var det kommer ifrån?

Jag bytte fjäderbenslagringar på min S60 för 3-4 år sedan (SKF), jag har inget missljud nu men på senaste besiktningen i somras sa han att de "var på gång".
När jag sänkte ner bilen långsamt så knakade/tickade det nåt hemskt. Men det är jättesvårt att avgöra vad det är för nånting. Förra gången jag hade det här knakandet/gnisslandet så var det fjäderbenslagringarna så det är därför jag hänger upp mig på det. Den gången bytte jag hela benen och då försvann ljudet, den här gången bytte jag bara fjäderbenslagringarna. Ljudet är väldigt samma.

En som som blivit enormt mycket bättre efter nya motorfästen är exempelvis om man åker upp på ett fartgupp eller upphöjd trottoar diagonalt. Förut när bilen gungade från sida till sida så knakade det nåt väldigt. Nu är det i stort sett tyst i det scenariot. Kvar är när man långsamt åker över stora fartgupp.
#1618873
Knakande/gnekande när man åker över fartgupp (svepande, som inte är "hårda") är ju enligt mig ett typiskt fjäderbenslagringsljud, att plåten i gummit har gett med sig (oftast av rost) vilket gör att själva gummefästet gnekar/knakar/krasar. Fast det låter ju lite osannolikt att det gett sig redan efter ett år.
#1618877
MartinS skrev:Knakande/gnekande när man åker över fartgupp (svepande, som inte är "hårda") är ju enligt mig ett typiskt fjäderbenslagringsljud, att plåten i gummit har gett med sig (oftast av rost) vilket gör att själva gummefästet gnekar/knakar/krasar. Fast det låter ju lite osannolikt att det gett sig redan efter ett år.
Nej det är inte ett kort dunk utan mer ett längre "skjoink" när man åker över vissa typer av ojämnheter.

Jag åker nog på att byta hela fjäderbenen för inget ser ut att vara i toppskick (förutom topplagringarna och gummina då som är nya). Men jag är lite osugen på det för tillfället.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Ja, fast tanken är att det ska sönderdel[…]

Tyvärr funkar inte vilket bränslepumpsre[…]

spridare

Hej Vid montering. Först 4 Nm, sedan vinkeld[…]

V70'n har haft semester i ett år nu efter ga[…]