Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1618766
batmac skrev:Känns avlägset att ha en laddinfrastruktur som pallar det.
Beror på hur många som behöver göra det samtidigt. Det finns lastbilsladdare på plats i Sverige med samma effekt redan.
Men nej, det är verkligen inte många som behöver ladda 1000kW och över på riktigt. Det är en tävling just nu att slå rekord.
#1618776
Lövet skrev:Beror på hur många som behöver göra det samtidigt. Det finns lastbilsladdare på plats i Sverige med samma effekt redan.
Men nej, det är verkligen inte många som behöver ladda 1000kW och över på riktigt. Det är en tävling just nu att slå rekord.
Jo absolut, men det är ju skillnad på att ha lite laddare här och där och ha det såpass utbrett så att alla kan köpa en elbil med den kapaciteten och tro sig kunna ladda lika snabbt som man tankar, större delen av gångerna. Jag menar Tesla är ju i full fart att uppgradera sina äldsta laddare, men även V4 har väl ett tak nånstans kring 500kW? Inte aktivt i sverige då, men jag har för mig jag har läst den teoretiska siffran för cybertruck t.ex.
#1618785
apersson850 skrev:Att fylla på diesel i min XC90 motsvarar enn laddning på 6-7 MW i en batteribil.
Jo. Men det är så synd att så mycket av den energin slösas bort i förluster. Så riktigt lika mycket kommer man inte behöva fylla på ;)
#1618839
fjohan82 skrev: Igår, 20:27 Model  Y  Standard lanseras i Sverige – lågt pris och klimatbonus

https://www.tesla.com/sv_se/modely

https://www.automotorsport.se/nyheter/m ... ir-priset/

MY.jpg
Avskalad Model Y, ser inte klok ut, både framstöt och bakstöt ser väldigt konstig ut 😂pga.. delade led-bar
18" sommar men du kan välja tillval för vinterpuckar och då blir dom 19". så tvärt om istället
#1618841
Det är synd att man inte kan bygga bilarna mera själv för listan av försämringar är jättelång. Vissa av dem bryr jag mig inte om men andra känns som showstoppers:

- Sämre räckvidd
- Sämre prestanda
- Långsammare laddning
- Panoramaglastaket borta (eller rättare sagt täckt igen av tyg)
- Halv-tyg säten istället för "skinn"
- Billigare/sämre fjädring
- Billigare/fulare frunk och utan vattentömning
- Enklare funktion för bakluckans öppning
- Inga dimljus
- Inga adaptiva strålkastare
- Enklare ljusramp bak
- Sämre stereo
- Ingen mittkonsol
- Ingen skärm i baksätet
- Inga förvaringsfickor i baksätet
- Plastiga inlägg i dörrsidorna
- Inga knappar för att ställa in stolen (görs via skärmen)
- Endast manuell fällning av baksätet
- Endast manuell inställning av ratt
- Inget dubbelglas i dörrarna = sämre isolering

Allt detta för en besparing på 5000 dollar. Egentligen kanske det är den dyrare som är prisvärd?
#1618842
UnleashFusion skrev: Igår, 22:10
fjohan82 skrev: Igår, 20:27 Model  Y  Standard lanseras i Sverige – lågt pris och klimatbonus

https://www.tesla.com/sv_se/modely

https://www.automotorsport.se/nyheter/m ... ir-priset/

MY.jpg
Avskalad Model Y, ser inte klok ut, både framstöt och bakstöt ser väldigt konstig ut 😂pga.. delade led-bar
18" sommar men du kan välja tillval för vinterpuckar och då blir dom 19". så tvärt om istället
Det är nog en vanesak, man slipper en bil som ser ut som en julgran :-)
#1618843
Lövet skrev: Igår, 22:44 Det är synd att man inte kan bygga bilarna mera själv för listan av försämringar är jättelång. Vissa av dem bryr jag mig inte om men andra känns som showstoppers:

- Sämre räckvidd
- Sämre prestanda
- Långsammare laddning
- Panoramaglastaket borta (eller rättare sagt täckt igen av tyg)
- Halv-tyg säten istället för "skinn"
- Billigare/sämre fjädring
- Billigare/fulare frunk och utan vattentömning
- Enklare funktion för bakluckans öppning
- Inga dimljus
- Inga adaptiva strålkastare
- Enklare ljusramp bak
- Sämre stereo
- Ingen mittkonsol
- Ingen skärm i baksätet
- Inga förvaringsfickor i baksätet
- Plastiga inlägg i dörrsidorna
- Inga knappar för att ställa in stolen (görs via skärmen)
- Endast manuell fällning av baksätet
- Endast manuell inställning av ratt
- Inget dubbelglas i dörrarna = sämre isolering

Allt detta för en besparing på 5000 dollar. Egentligen kanske det är den dyrare som är prisvärd?
Ja den saknar ju onekligen en hel del prylar.
Frågan blir då om man kan leva med det eller om man istället väljer att åka EX30, EV3, Elroq eller andra bilar under 500K för att få miljöbonusen (om man har rätt till den där man bor).
Jag skulle nog valt MY trots allt, det är en större bil med bättre baksäte och bagage samt 1600 kg på kroken.

Det blir ett påslag på 113K för att få den MY som ligger ett pinnhål upp på listan, Premium RWD.
Den är dessutom snabbare till 100 än min nuvarande bil om jag plockar ur BSR. :-)
  • 1
  • 460
  • 461
  • 462
  • 463
  • 464
Bilen kvittrar då och då

Fjädern till spännrullen låter typ[…]

Det är synd att man inte kan bygga bilarna […]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Har en xc60 t6 23, startat om den totalt kanske 4-[…]

Halvljus inställning

Denna