PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Robb78
Hej

Vi har fått problem med sonens a-traktor, en gammal duett, med läckage i huvudbromscylindern. Jag gjorde det lätt för mig och beställde en ny cylinder och monterade. Fick nästan omedelbart ett läckage bak där ”pinnen” från bromspedalen går in i cylindern. Någon påpekade då att förmodligen har ”pinnen” åkt ut vid luftning och skadat packningen. Då det alltid är lite bråttom och jag inte riktigt gillar pillarbete så beställde jag ytterligare en ny cylinder (från cvr), monterade den försiktig luftade å iväg drog han, sen ser jag en fläck under bilen, kollar behållaren, jodå det läker någonstans. Nu rinner bromsvätskan ut, från samma ställe. Även om epan står still. Det konstiga är att vi har ett bättre bromstryck än någonsin. Så länge vi fyller på vätska iaf. Till min fråga, gör jag något uppenbart fel när jag monterar? Jag använder Biltemas dot 4 bromsvätska..
av LarsBd
Spontant skulle jag hävda fel på huvudcylindern men det låter osannolikt med samma fel på 2 nya cylindrar. Är du säker på att läckaget kommer mer därifrån eller läcker det på ett annat ställe och rinner/droppar dit?
Tror inte det går att skada tätningen med pinnen eller andra verktyg utan att plocka isär huvudcylindern först.
Kolla med säljaren om det är ett känt problem med detta.
Kan tänka mig att dom kanske legar "på hyllan" länge och packningen "torkat fast" och gott sönder. Plocka isär den första cylindern du köpte (är ju bara att ta bort låsringen) och kolla på den.
Det är nr 6 på ritningen.
1001070303l.jpg
1001070303l.jpg (39.64 KiB) Visad 220 gånger
Det kan (rent teoretiskt) vara läckage från röret från behållaren som letar sig dit. Bilden visar Cylinder för 61 - 68. Tidigare är exakt lika invändigt, men har ju behållaren på cylindern
av Robb78
Tack snälla.
På den tidigare cylindern kom det in luft i systemet direkt och bromsen blev svampig, men nu är den skum som en modern bil tammefasen. Så jag får helt enkelt undersöka om vätskan kommer nån annanstans ifrån.
För bromsverkan borde väl påverkas om det läker inne i cylindern.
Nu vi har vi upptäckt ett nytt problem med, med den nya cylindern monterad blinkar bromsljuset under färd. När han står still fungerar det som det ska.

Volvo hade under en tid en felaktig procedur i til[…]

Har haft samma problem själv på en 2001[…]

V90 läggs ner.

Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan […]

Det beror nog på vad du behöver fö[…]