Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1618021
För den som måste köpa bil med plånboken som första prioritet har det förstås betydelse. För någon som mig själv, som insett att än så länge är en batteribil inte riktigt vuxen alla de uppgifter jag har åt den, är det andra omständigheter som fäller avgörandet. Eller egentligen är det tillbaka i plånboken där också, för batteribilen skulle jag behöva komplettera med en med diesel eller bensinmaskineri. Då är det kostnaden och besväret med att ha två fordon som avgör.
#1618615
Ett hårt slag för snabbladdare som i alla fall inte bär sig.

En laddare som faktiskt används torde ha möjlighet att klara 3600 extra per månad. Det är en dryg 100: - om dagen som ska täckas av kunderna. Har du 20 kunder om dagen är inte ens en tia per laddning.
#1618618
VolvoB20 skrev:Hårt slag mot snabbladdning

https://www.elinstallatoren.se/2025/10/ ... 53-000-kr/
Snabbladdare som används lite kommer få det svårt. Vilket är olyckligt för de har ett jättevärde när de faktiskt används. Generellt känns det som att aktörer och branscher rör sig i otakt och det skulle behövas incitament som går åt samma håll. Exempelvis styr ju timprissättning mot att man vill använda el när den är billigast. Men effekttariffer styr stenhårt mot att man ska använda el i konstant långsam takt. Hur ska man kunna kombinera båda som användare? Är ju omöjligt. På bilsidan slår det hårt mot hybrider som ju ska laddas upp flera gånger om dagen för att erbjuda ekonomisk rimlighet. Elbilar har det mycket lättare, räcker med att ladda dem nattetid för nästan alla.
#1618622
Snabbladdare som används lite eller ligger långt bort från allt är bättre om de har en battribank som laddas upp med lägre effekt. Är ju en utmärkt användning för batterier från uttjänta eller krockade elbilar.
#1618664
Malmstroem skrev:En laddare som faktiskt används torde ha möjlighet att klara 3600 extra per månad. Det är en dryg 100: - om dagen som ska täckas av kunderna. Har du 20 kunder om dagen är inte ens en tia per laddning.
Ska du ha 20 kunder per dag är det någon som ska börja, håller på eller avslutar sin laddning tio timmar om dagen. Åtminstone om det bara finns möjlighet att ansluta en bil i taget känns det rätt orealistiskt och med 63 A säkring blir det ingen snabbladdning om flera ska dela på den. Knappt ändå.
#1618665
Lövet skrev:Elbilar har det mycket lättare, räcker med att ladda dem nattetid för nästan alla.
Fast med den obalans i elnätet som solceller och vindkraftverk har medfört börjar det nu bil fördelaktigt att ladda på dagen istället för på natten. Så även där ställs gamla sanningar på huvudet. Effekttarifferna uppmuntrar som sagts här till långsamladdning, helst utspridd över hela dygnet.
#1618674
apersson850 skrev:Fast med den obalans i elnätet som solceller och vindkraftverk har medfört börjar det nu bil fördelaktigt att ladda på dagen istället för på natten. Så även där ställs gamla sanningar på huvudet. Effekttarifferna uppmuntrar som sagts här till långsamladdning, helst utspridd över hela dygnet.
Precis. Hur ska de två prismodellerna kunna samsas?
  • 1
  • 458
  • 459
  • 460
  • 461
  • 462

Fast med den obalans i elnätet som solceller[…]

När bilen var ny fick jag den att styra i 15 […]

Den stora annons-tråden

Vad hände med denna bilen? Känns som d&[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Kör endast sommar 10-40 blir bra till en snar[…]