Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

För den som måste köpa bil med plånboken som första prioritet har det förstås betydelse. För någon som mig själv, som insett att än så länge är en batteribil inte riktigt vuxen alla de uppgifter jag har åt den, är det andra omständigheter som fäller avgörandet. Eller egentligen är det tillbaka i plånboken där också, för batteribilen skulle jag behöva komplettera med en med diesel eller bensinmaskineri. Då är det kostnaden och besväret med att ha två fordon som avgör.
VolvoB20 skrev:Hårt slag mot snabbladdning

https://www.elinstallatoren.se/2025/10/ ... 53-000-kr/
Snabbladdare som används lite kommer få det svårt. Vilket är olyckligt för de har ett jättevärde när de faktiskt används. Generellt känns det som att aktörer och branscher rör sig i otakt och det skulle behövas incitament som går åt samma håll. Exempelvis styr ju timprissättning mot att man vill använda el när den är billigast. Men effekttariffer styr stenhårt mot att man ska använda el i konstant långsam takt. Hur ska man kunna kombinera båda som användare? Är ju omöjligt. På bilsidan slår det hårt mot hybrider som ju ska laddas upp flera gånger om dagen för att erbjuda ekonomisk rimlighet. Elbilar har det mycket lättare, räcker med att ladda dem nattetid för nästan alla.
Snabbladdare som används lite eller ligger långt bort från allt är bättre om de har en battribank som laddas upp med lägre effekt. Är ju en utmärkt användning för batterier från uttjänta eller krockade elbilar.
  • 1
  • 458
  • 459
  • 460
  • 461
  • 462

..Jag har haft nere länkarm höger fra[…]

Givaren bytt nu men jag har ännu inte provat […]

Snabbladdare som används lite eller ligger l&[…]

Fick hem ett mätarhus (DIM) till vår V7[…]