Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av crap
Hej ni kunniga! Jag söker ökad insikt i viktskillnaderna mellan 740 och 940 (kombimodellerna framförallt, men frågan är väl giltig för sedan också). Jag planerar ett projekt, antingen 740 eller 940 och vill gärna bygga på ett så nytt objekt som möjligt. 940 tillverkades ju längre och skulle därför falla sig naturligt, om det inte var så mycket tyngre? Redovisade tjänstevikter är ju 120-170kg högre för sena 940 motför de sista 740, trots ungefär samma motor, manuell växellåda, bakaxel, utan AC, och utan elstolar.

Vari ligger all denna viktskillnad? Är det regeländringar som påverkar hur vikten redovisas eller är den faktiska torrvikten så mycket högre?

Airbags tillkommer förstås, men inte många kg där. Små ändringar i karossen kanske men knappast många kg där. Alla sena 940 verkar ha nån form av turbo också. Men 150 kg viktskillnad? Är det en massa extrautrustning som skiljer? ABS lär ju inte väga så mycket heller. Är drivlinan tyngre?

Tacksam för svar!
Det är nog mest många bäckar små tänker jag, vet inte vad som väger mest mellan m90 och m46/7 beroende på motor

Desto nyare desto mer krimskrams är det väl oftast va väl nån gång på 940 sips infördes bör väl vara lite extra balkar sen lite mer utrustning kanske mer isolering/ljuddämpning

Sen är det mer och mer avgasrening
av crap
Sips sägs ha införts på alla volvos modeller -92, så sista modellen av 740 borde också ha det. Hittar en 740 gl från -92 med tjänstevikt 1460kg, 30 kg tyngre än min 740 från -87. Många bäckar små stämmer säkert, hoppas kunna kartlägga dem så att jag vet vad som går att banta bort och vad man vill ha kvar.
Turbomotor + M90 är säkert 30 kilo tyngre än en vanlig F med M47. Elfläkt, hydrauliska motorfästen, vilken kylare man har, storlek på bromsar, dragkrok och skillnad i stötfångare/krockbalkar är några saker som kan göra att vikten skiljer.

Har dålig koll på ABS:en. Men du sa ti[…]

Viktskillnad 740/940

Turbomotor + M90 är säkert 30 kilo tyngr[…]

XC70 2016

Inget jag testat själv, men det ska tydligen […]

Tack, ska testa byta den👍