Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av crap
#1618469
Hej ni kunniga! Jag söker ökad insikt i viktskillnaderna mellan 740 och 940 (kombimodellerna framförallt, men frågan är väl giltig för sedan också). Jag planerar ett projekt, antingen 740 eller 940 och vill gärna bygga på ett så nytt objekt som möjligt. 940 tillverkades ju längre och skulle därför falla sig naturligt, om det inte var så mycket tyngre? Redovisade tjänstevikter är ju 120-170kg högre för sena 940 motför de sista 740, trots ungefär samma motor, manuell växellåda, bakaxel, utan AC, och utan elstolar.

Vari ligger all denna viktskillnad? Är det regeländringar som påverkar hur vikten redovisas eller är den faktiska torrvikten så mycket högre?

Airbags tillkommer förstås, men inte många kg där. Små ändringar i karossen kanske men knappast många kg där. Alla sena 940 verkar ha nån form av turbo också. Men 150 kg viktskillnad? Är det en massa extrautrustning som skiljer? ABS lär ju inte väga så mycket heller. Är drivlinan tyngre?

Tacksam för svar!
#1618470
Det är nog mest många bäckar små tänker jag, vet inte vad som väger mest mellan m90 och m46/7 beroende på motor

Desto nyare desto mer krimskrams är det väl oftast va väl nån gång på 940 sips infördes bör väl vara lite extra balkar sen lite mer utrustning kanske mer isolering/ljuddämpning

Sen är det mer och mer avgasrening

Tack, ska testa byta den👍

Viktskillnad 740/940

Det är nog mest många bäckar sm&ar[…]

Jag förstår. Surt. Nu har jag iaf pr[…]

Just tätningarna för drivaxlarna är[…]