- Idag, 18:55
#1618469
Hej ni kunniga! Jag söker ökad insikt i viktskillnaderna mellan 740 och 940 (kombimodellerna framförallt, men frågan är väl giltig för sedan också). Jag planerar ett projekt, antingen 740 eller 940 och vill gärna bygga på ett så nytt objekt som möjligt. 940 tillverkades ju längre och skulle därför falla sig naturligt, om det inte var så mycket tyngre? Redovisade tjänstevikter är ju 120-170kg högre för sena 940 motför de sista 740, trots ungefär samma motor, manuell växellåda, bakaxel, utan AC, och utan elstolar.
Vari ligger all denna viktskillnad? Är det regeländringar som påverkar hur vikten redovisas eller är den faktiska torrvikten så mycket högre?
Airbags tillkommer förstås, men inte många kg där. Små ändringar i karossen kanske men knappast många kg där. Alla sena 940 verkar ha nån form av turbo också. Men 150 kg viktskillnad? Är det en massa extrautrustning som skiljer? ABS lär ju inte väga så mycket heller. Är drivlinan tyngre?
Tacksam för svar!
Vari ligger all denna viktskillnad? Är det regeländringar som påverkar hur vikten redovisas eller är den faktiska torrvikten så mycket högre?
Airbags tillkommer förstås, men inte många kg där. Små ändringar i karossen kanske men knappast många kg där. Alla sena 940 verkar ha nån form av turbo också. Men 150 kg viktskillnad? Är det en massa extrautrustning som skiljer? ABS lär ju inte väga så mycket heller. Är drivlinan tyngre?
Tacksam för svar!