Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1614931
Om man ska vara petig så sitter laddaren i bilen så den följer med.
Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag. Den kabeln är det inte många som skickar med nu.

Men typ2-typ2 kabeln som behöver det som dagligen kallas laddbox följer med, annars är det en liten skandal.
Det som man kallar laddbox är egentligen bara ett glorifierat uttag med en massa olika funktioner beroende på tillverkare.
#1614938
JEriksson skrev:Om man ska vara petig så sitter laddaren i bilen så den följer med.
Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag. Den kabeln är det inte många som skickar med nu.

Men typ2-typ2 kabeln som behöver det som dagligen kallas laddbox följer med, annars är det en liten skandal.
Det som man kallar laddbox är egentligen bara ett glorifierat uttag med en massa olika funktioner beroende på tillverkare.
Det som syftas på är nog det som brukar kallas "reseladdare" som är en Shuko i ena änden och en typ2 i den andra. Dessa är inte toppen att ladda bilen med permament. Det går om man ställer ner strömstyrkan men även det håller inte i längden. En bekant (som hade ställt ner till 6A) fick eld i uttaget efter några månaders användning. Lyckligtvis satt uttaget på ett staket och inte på huset.
#1618022
JEriksson skrev:Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag.
Ja, det är en sådan jag syftar på. Den har väl blivit mindre intressant i samband med att antalet laddare "ute på bygden" ökat. Men är fortfarande användbar i det sammanhang jag beskrev ovan.

Det är lite nya tankebanor som skapas. Tidigare har jag aldrig varit med om att någon "kört iväg och tankat". Det är ju helt onödigt då det går så fort att göra längs vägen. Däremot har dottern vid ett par tillfällen tidigare "kört iväg och laddat", då hon inte velat lägga tid på det när själva resan sedan skulle företas.
#1618345
Men var tar man elen från i bostadsrätt som trådskaparen frågar om. Lägenheter brukar inte vara speciellt högt säkrade och att dra kablar ut genom fönster ned för huset och över vägar till.gruspaekeringen brukar inte vara något som ger pluspoäng i granskapet och i bostadsrättsföreningen.

Det är klart, han kan ju begära en egen servis vid grusplanen med eget abonemang med det rusar ju lätt till över 100.000 kr i anslutning och markarbetet osv och så blir det ju extra månadsavgift att dras med.

Men det ör det kanske värt för bekvämligheten i att kunna ladda hemma. Det är ju bara 10% av vad bilen kostar.
#1618373
VolvoB20 skrev:Det är klart, han kan ju begära en egen servis vid grusplanen med eget abonemang med det rusar ju lätt till över 100.000 kr i anslutning och markarbetet osv och så blir det ju extra månadsavgift att dras med.
Lämpligen installerar man fler än 1 laddare när man väl fixat anslutningen ;) Överlag är laddplats vid bostadsrätt något som föreningen bör inse att det ökar attraktiviteten i hela föreningen och därmed värdet på bostadsrätterna. Fler och fler gör det lyckligtvis.

Kolla med vparts också. De hade faktiskt b&a[…]

Det är inga problem att få i låsr[…]

Original monterat sitter original givare (AC) i &o[…]

Komplett Elschema

Hej Lång tid sedan detta inlägg men jag[…]