Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1614931
Om man ska vara petig så sitter laddaren i bilen så den följer med.
Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag. Den kabeln är det inte många som skickar med nu.

Men typ2-typ2 kabeln som behöver det som dagligen kallas laddbox följer med, annars är det en liten skandal.
Det som man kallar laddbox är egentligen bara ett glorifierat uttag med en massa olika funktioner beroende på tillverkare.
#1614938
JEriksson skrev:Om man ska vara petig så sitter laddaren i bilen så den följer med.
Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag. Den kabeln är det inte många som skickar med nu.

Men typ2-typ2 kabeln som behöver det som dagligen kallas laddbox följer med, annars är det en liten skandal.
Det som man kallar laddbox är egentligen bara ett glorifierat uttag med en massa olika funktioner beroende på tillverkare.
Det som syftas på är nog det som brukar kallas "reseladdare" som är en Shuko i ena änden och en typ2 i den andra. Dessa är inte toppen att ladda bilen med permament. Det går om man ställer ner strömstyrkan men även det håller inte i längden. En bekant (som hade ställt ner till 6A) fick eld i uttaget efter några månaders användning. Lyckligtvis satt uttaget på ett staket och inte på huset.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]