Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618309
Hejsan
Jag funderar starkt på en hybrid typ xc60 T8 som nästa bil.
Men så såg jag artikeln nedan och började undra lite.
Jag tänker ha nästa mil i många år är tanken då pensionen nalkas..
Så stämmer det verkligen att ett Volvo byte av batteri kan landa på 473000 kr? det är ju en ny bli nästan...

'Och brukar batterierna vara dåliga efter 10000mil?
Eller är det bara något som drabbar en och annan?
Volvo bilar brukar ju annars kunna gå både 30 o 650 tusen mil liksom...
Så vad är er erfarenhet o tanke?

https://www.dagensps.se/motor/skandalen ... vardelosa/
#1618311
Ur mitt perspektiv är det mer eller mindre bara svammel i den artikeln. Den ser ut att vara skapad för att få klick genom att utnyttja folks rädsla. Källan bedriver ingen egen journalistik utan "missrepresenterar" andras arbeten för att få klick. Naturligtvis blir det lite väl hårda rubriker då.

Toyota Prius har sålts sedan 2003. Det finns hur många som helst som gått mer än 10.000 mil. De flesta med väldigt lite problem.

Naturligtvis kan en hybrid gå sönder. Det kan alla bilar. De hybrider som funnits länge visar på att delarna generellt håller rätt bra.
#1618316
Xc60 2020 T8 som gått snart 15000mil, inte tappat nånting i elräckvidd, har dock bytt 2 moduler på garanti,den första byttes innan leverans och var klappgonatt, den andra visade avvikelser vid recallkontrollen som kom ut för ett tag sedan, men som ovanstående skrev, alla bilar går sönder förr eller senare. Och som sagt, man byter ju sällan hela batteripack utan endast moduler, och dom kostar inte 470K
#1618317
Vilket fruktansvärt struntprat i den artikeln. Inga tester, ingen bevisning, ingenting annat än att de "kan" gå sönder.
#1618322
Jo man undrar ju vilka de "Experter" man rådfrågat är och deras kompetens..
I vilket fall som sagt alla bilar går ju i bland sönder och slits också. Men med bensin/diesel bilar känns ju kostnader oftast överkomliga kring den biten,
Men hybrider är ju först nu på senare tid man kan ser hur de blir som äldre långmilare...

Så om det nu är moduler som oftare fallerar..Vad är en modul? vad gör den och vad kostar en sådan att byta ut eller laga ca?
Och är det ens nära 473000sek om man nu måste byta ett batteri på sin volvo? Eller är det ren fantasisiffra?

Om du hade en Volvo T8 med 15000mil...hur mkt elräckvidd exakt har du kvar då?? och vad var den från början?

Tack för all feedback :-)
#1618326
Intressant tråd.

Har själv en V60 T8 -22 (lilla batteriet)som nu gått över 10000mil.
Har inte haft den som ny men jag kommer runt 5mil i Pure-läget vilket känns okej.
Vet inte alls hur långt man kom med den som ny tyvärr.

Tyckte jag läste något om att ett helt batteribyte går på ca 90.000kr men kommer inte ihåg källan på det.

Såg också artikeln och det är ju orimligt att det ska vara så dyrt.
#1618327
MickeS1967 skrev: Idag, 13:46 Jo man undrar ju vilka de "Experter" man rådfrågat är och deras kompetens..
I vilket fall som sagt alla bilar går ju i bland sönder och slits också. Men med bensin/diesel bilar känns ju kostnader oftast överkomliga kring den biten,
Men hybrider är ju först nu på senare tid man kan ser hur de blir som äldre långmilare...

Så om det nu är moduler som oftare fallerar..Vad är en modul? vad gör den och vad kostar en sådan att byta ut eller laga ca?
Och är det ens nära 473000sek om man nu måste byta ett batteri på sin volvo? Eller är det ren fantasisiffra?

Om du hade en Volvo T8 med 15000mil...hur mkt elräckvidd exakt har du kvar då?? och vad var den från början?

Tack för all feedback :-)
Ett batteripack är uppdelat i 6 moduler, så när ett batteri ballar ut så ligger ju felet oftast i en modul och då byts bara den felaktiga ut.
Priset för byte vågar jag inte offra min arm på, har för mig att min pst sa nåt om 20-30000:- för bytet men ta det med en nypa salt, men lååååångt ifrån 470K iaf.
Angående räckvidden på min så kommer jag 35km i pureläget, tror wltp ny sade 37 men wltp brukar vara bullshit, innan jag köpte bilen kontaktade jag förra ägaren och han kom dryga 3mil oxå så mycket har det inte hänt genom åren.
#1618329
HTA skrev:Tyckte jag läste något om att ett helt batteribyte går på ca 90.000kr men kommer inte ihåg källan på det.
Batteribyten är dyrt men man måste också ta in sannolikheten att det händer. Ett ICE-motorbyte kostar också 100.000kr plus och är MYCKET mer sannolikt. Ändå räknar ingen med det när de gör sina kalkyler...
#1618330
Läste artikeln nu oxå, till att börja med har du ju iaf 15000mil batterigaranti från Volvo, så där faller ju allt snack om 10000mil, sen har tex Volvia maskinskadegaranti till 17000 med möjlighet till förlängning, där är självrisken 7500:- på min iaf å det får du fan knappt en oljeservice för :-D
Schuko MY26

Jag ska införskaffa mig en Schuko sladd som j[…]

Läste artikeln nu oxå, till att bö[…]

ac-kompressor Volvo V70

ackompressorn fungerar dåligt, ska köpa[…]

Knapp stängning bagagelucka

På en V70/XC70 kopplar knappen ihop polerna […]