Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan
Jag funderar starkt på en hybrid typ xc60 T8 som nästa bil.
Men så såg jag artikeln nedan och började undra lite.
Jag tänker ha nästa mil i många år är tanken då pensionen nalkas..
Så stämmer det verkligen att ett Volvo byte av batteri kan landa på 473000 kr? det är ju en ny bli nästan...

'Och brukar batterierna vara dåliga efter 10000mil?
Eller är det bara något som drabbar en och annan?
Volvo bilar brukar ju annars kunna gå både 30 o 650 tusen mil liksom...
Så vad är er erfarenhet o tanke?

https://www.dagensps.se/motor/skandalen ... vardelosa/
Ur mitt perspektiv är det mer eller mindre bara svammel i den artikeln. Den ser ut att vara skapad för att få klick genom att utnyttja folks rädsla. Källan bedriver ingen egen journalistik utan "missrepresenterar" andras arbeten för att få klick. Naturligtvis blir det lite väl hårda rubriker då.

Toyota Prius har sålts sedan 2003. Det finns hur många som helst som gått mer än 10.000 mil. De flesta med väldigt lite problem.

Naturligtvis kan en hybrid gå sönder. Det kan alla bilar. De hybrider som funnits länge visar på att delarna generellt håller rätt bra.
Xc60 2020 T8 som gått snart 15000mil, inte tappat nånting i elräckvidd, har dock bytt 2 moduler på garanti,den första byttes innan leverans och var klappgonatt, den andra visade avvikelser vid recallkontrollen som kom ut för ett tag sedan, men som ovanstående skrev, alla bilar går sönder förr eller senare. Och som sagt, man byter ju sällan hela batteripack utan endast moduler, och dom kostar inte 470K
Vilket fruktansvärt struntprat i den artikeln. Inga tester, ingen bevisning, ingenting annat än att de "kan" gå sönder.
Jo man undrar ju vilka de "Experter" man rådfrågat är och deras kompetens..
I vilket fall som sagt alla bilar går ju i bland sönder och slits också. Men med bensin/diesel bilar känns ju kostnader oftast överkomliga kring den biten,
Men hybrider är ju först nu på senare tid man kan ser hur de blir som äldre långmilare...

Så om det nu är moduler som oftare fallerar..Vad är en modul? vad gör den och vad kostar en sådan att byta ut eller laga ca?
Och är det ens nära 473000sek om man nu måste byta ett batteri på sin volvo? Eller är det ren fantasisiffra?

Om du hade en Volvo T8 med 15000mil...hur mkt elräckvidd exakt har du kvar då?? och vad var den från början?

Tack för all feedback :-)
Intressant tråd.

Har själv en V60 T8 -22 (lilla batteriet)som nu gått över 10000mil.
Har inte haft den som ny men jag kommer runt 5mil i Pure-läget vilket känns okej.
Vet inte alls hur långt man kom med den som ny tyvärr.

Tyckte jag läste något om att ett helt batteribyte går på ca 90.000kr men kommer inte ihåg källan på det.

Såg också artikeln och det är ju orimligt att det ska vara så dyrt.

Intressant tråd. Har själv en V60 T8 -[…]

Knapp stängning bagagelucka

På en V70/XC70 kopplar knappen ihop polerna […]

Hej, Är det någon som kan förklara[…]

Styrning hugger S60

Hej, har en S60 -05 som sedan jag köpte den i[…]