Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1618047
Bokade en vanlig Classic service på Volvo Cars Kista och fick en offert på 15 000 kr eftersom min bil nu är 10 år gammal och tydligen behöver byta kamrem. Till saken hör att jag endast kör 800 mil per år. Är det verkligen nödvändigt att byta kamrem så här tidigt? (Dessutom vill de byta bromsvätska för 1 400 kr och kupéfilter för 1 000 kr - vindrutetorkarna kommer jag ta bort.)

Vad säger ni, är det bara att bita i det sura äpplet, eller finns det pengar att spara?


Offert
image001.png
image001.png (129.26 KiB) Visad 1909 gånger


Körsträcka
volvo_korstracka.png
volvo_korstracka.png (74.82 KiB) Visad 1909 gånger
#1618052
Kamremmen har ett åldersintervall också
#1618054
Det är dumt att snåla in på kamremmen, ingen vet skicket på just din bils rem kopplat till ålder.
Skulle den brista så blir det mångdubbelt dyrare att byta hela motorn.
Sen kan man istället välja att serva på en mindre verkstad om man vill, dock oklart om/hur mycket pengar det finns att spara på det och vad de väljer för märke på remmen etc.

På min V60 har jag alltid låtit verkstan byta bromsvätska vartannat år och kupéfilter på dess intervall.
Vill man knöla och skruva på egen hand så är det möjligt att byta kupéfilter själv.
#1618057
Just kamremmen är det jag inte hade snålat på. Om den går av behöver du byta motor. Det är dyrt. Betydligt dyrare än att byta kamrem.

Sedan återstår frågan om det är värt att serva en äldre bil på en auktoriserad Volvohandlare. Det är väl diskutabelt, men jag gör också det. Kamremmen på min 8 år gamla XC90 byttes på Volvo i Kista i våras. Så även kupéfiltret.

Bromsvätskan byter jag själv med 2-3 års intervall.
#1618264
Som alla skriver, byt den. Men det behöver ju inte göras där om du inte vill, finns gott om andra platser som kan vara billigare. Classicservicen är 500kr mer än hos min Volvo ÅF som exempel. De tar även 800-900kr för byte av bromsolja, din 1400kr och det kan göras mer sällan än vartannat år, man kan mäta fukten i den med för att avgöra om byte behövs. Luftfilter byter man själv på en en handvändning, typ och ja torkarbladen, kör Bosch från Amazon men de skriver du ju att du ska byta på annat vis

Det kan till och med löna sig att ta en tripp till annan ort, kanske passerar du Ulricehamn i höst, lär vara bra mycket billigare där(?)
#1619213
Jag byter fortfarande kamrem vart 6-e år på min 745-a som det var då (1988). Dagens kamremmar är betydligt mer hållbara än dom var då (1988) så jag borde kunna köra mer. Men jag känner mig trygg med detta, det blir kanske 3 - 4000 mil ungefär. Jag har B234F motorn (dubbla kamaxlar) och den är mer lik dom nyare Volvo motorerna än samtida B230. B230 motorer tål att remmen går av utan att det händer något mer än att motorn stannar. Jag byter remmen själv, så det blir inte så kostsamt (under 1000 kr), så det kanske känns lite fusk.

Dagens motorer bli till skrot om kamremmen går av under körning. Kostnad över 100000 kr på volvoverkstad. Så det tål att tänkas på.......

Ta bort nedre plastkåpan. Du kan inspektera […]

Kör med 5w40 istället och testa

Hjälp vad är trasigt?

Manuel? Putta igång och se

Det är svårt att säga exakt. P&ari[…]