Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Bokade en vanlig Classic service på Volvo Cars Kista och fick en offert på 15 000 kr eftersom min bil nu är 10 år gammal och tydligen behöver byta kamrem. Till saken hör att jag endast kör 800 mil per år. Är det verkligen nödvändigt att byta kamrem så här tidigt? (Dessutom vill de byta bromsvätska för 1 400 kr och kupéfilter för 1 000 kr - vindrutetorkarna kommer jag ta bort.)

Vad säger ni, är det bara att bita i det sura äpplet, eller finns det pengar att spara?

Offert
image001.png
image001.png (129.26 KiB) Visad 60 gånger

Körsträcka
volvo_korstracka.png
volvo_korstracka.png (74.82 KiB) Visad 60 gånger
Kamremmen har ett åldersintervall också
Det är dumt att snåla in på kamremmen, ingen vet skicket på just din bils rem kopplat till ålder.
Skulle den brista så blir det mångdubbelt dyrare att byta hela motorn.
Sen kan man istället välja att serva på en mindre verkstad om man vill, dock oklart om/hur mycket pengar det finns att spara på det och vad de väljer för märke på remmen etc.

På min V60 har jag alltid låtit verkstan byta bromsvätska vartannat år och kupéfilter på dess intervall.
Vill man knöla och skruva på egen hand så är det möjligt att byta kupéfilter själv.
Just kamremmen är det jag inte hade snålat på. Om den går av behöver du byta motor. Det är dyrt. Betydligt dyrare än att byta kamrem.

Sedan återstår frågan om det är värt att serva en äldre bil på en auktoriserad Volvohandlare. Det är väl diskutabelt, men jag gör också det. Kamremmen på min 8 år gamla XC90 byttes på Volvo i Kista i våras. Så även kupéfiltret.

Bromsvätskan byter jag själv med 2-3 års intervall.

Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes h[…]

Så där, då var det fixat, visade […]

Det som förr var verkstadshandböcker &au[…]

Det kan vara många orsaker till oljeläc[…]