- Igår, 06:18
#1618091
Försöker starta upp en V90-98 efter att den stått oanvänd nästan 10år. Den startar/ rusar upp några sekunder för att sedan dö. Många anser att det kan vara ett immobilizerfel. Har ingen felkodläsare. Provat med båda nycklarna- ingen skillnad.
Vad finns för åtgärder att göra? Var exakt sitter styrenheten för immobilizern? Var sitter mottagaren för signalen från nyckeln? Det kan ju ha blivit kontaktfel i kablaget mellan dessa. Kan styrenheten tappa minnet? Om så vad gör man? Har Volvoverkstäderna fortfarande koder och utrustning för att låsa upp styrenheten och kunna göra omprogrammering? Går det att koppla förbi den? Några säger detta, men vet inte hur.
Centalupplåsningen fungerar inte heller. Enligt uppgift skall dessa senare bilmodeller som har Immobilizer, inte ha en samordnad funktion. Svaret på fjärrupplåsningsproblemet kan vara så enkelt att batterierna CR1220 är slut i båda fjärrkontrollerna. Dom ovanliga batterierna har man ju inte på hyllan.
Vad finns för åtgärder att göra? Var exakt sitter styrenheten för immobilizern? Var sitter mottagaren för signalen från nyckeln? Det kan ju ha blivit kontaktfel i kablaget mellan dessa. Kan styrenheten tappa minnet? Om så vad gör man? Har Volvoverkstäderna fortfarande koder och utrustning för att låsa upp styrenheten och kunna göra omprogrammering? Går det att koppla förbi den? Några säger detta, men vet inte hur.
Centalupplåsningen fungerar inte heller. Enligt uppgift skall dessa senare bilmodeller som har Immobilizer, inte ha en samordnad funktion. Svaret på fjärrupplåsningsproblemet kan vara så enkelt att batterierna CR1220 är slut i båda fjärrkontrollerna. Dom ovanliga batterierna har man ju inte på hyllan.